
A ukázala se pravda.“ Bystroň tahá dvě
vyjádření proti „ruské kauze“
- editor007 | 17. dubna 2024

ČESKO: BIS nikdy žádná jména kromě jmen tří subjektů, jež následně byla zařazena na
sankční seznam, nezmínila, říká mluvčí Bezpečnostní informační služby Ladislav Šticha.
Zpochybnil tak nařčení, že by BIS podezřívala z převzetí ruských peněz německého
poslance Petra Bystroně z pravicové AfD. V souvislosti se slovy mluvčího BIS se Petr
Bystroň odkázal na tvrzení investigativního novináře Michaela Shellenbergera, podle
kterého nevládní organizace placené NATO a tajné služby manipulují volby v Evropské unii
s cílem podpořit americkou zahraniční politiku a oslabit „evropské mírové hnutí“.

BIS koncem března odhalila tři subjekty, které obvinila z šíření ruské propagandy. Aktivity, jež měly
za cíl ovlivnit mimo jiné i volby do Evropského parlamentu, dle odhalení BIS platila Ruská federace.
Peníze z Ruska byly také použity k financování politických představitelů šířících ruskou propagandu.

Na základě zjištění BIS zařadila vláda České republiky jednu právní a dvě fyzické osoby na sankční
seznam. Jedná se konkrétně o společnost Voice of Europe, Viktora Medvedčuka a mediálního
producenta Arťoma Marčevského.

Deníku N a německému týdeníku Der Spiegel se pak údajně ze čtyř zdrojů podařilo ověřit, že česká
rozvědka v této souvislosti do Berlína odeslala i jméno poslance pravicové strany Alternativy pro
Německo (AfD) Petra Bystroně. BIS ho měla podezřívat, že od proruské sítě také obdržel finanční
obnos.

Týdeníku Der Spiegel Bystroň sdělil, že si takové informace není vědom a popřel převzetí peněz od
Ruské federace. „Na základě bolestných zkušeností z předchozích volebních kampaní předpokládám,
že jde o pomluvy,“ řekl tehdy Bystroň. Pro Deník N se odmítl vyjádřit s tím, že nehodlá Deník N
podporovat, není to dle jeho názoru novinařina.

Vedení strany AfD vzalo obvinění vážně a žádalo BIS o poskytnutí důkazů.

K tomu mluvčí Bezpečnostní informační služby Ladislav Šticha v rozhovoru pro iDnes uvedl, že BIS
nikdy žádná jména kromě jmen tří subjektů, jež následně byla zařazena na sankční seznam,
nezmínila.

„Dokumentace k případu Voice of Europe čítá tři sta stran. A je potřeba připomenout, že adresátem
našich zpráv není veřejnost, ale ze zákona je to předseda vlády, ministři, prezident, případně orgány
činné v trestním řízení. A když se podíváte dozadu na různé výstupy, zjistíte, že ani premiér, ani
nikdo z ministrů a ani BIS nikdy nezmínili žádná jména, vyjma těch, která se ocitla na sankčním
seznamu,“ uvedl mluvčí BIS Šticha.

Pro Parlamentnílisty.cz se ke Štichově rozhovoru vyjádřil i samotný Bystroň. „Vyjádření mluvčího
BIS potvrzuje rešerše investigativního amerického novináře Shellenbergera, který poukazuje na fakt,
že NATO nezákonně využívá placená NGO jako Correctiv a Evropské hodnoty k očerňování opozice a
k manipulaci voleb do Evropského parlamentu,“ uvedl Bystroň.

Dle výzkumu investigativního novináře Michaela Shellenbergera, na kterého se německý poslanec ve
svém vyjádření odkazuje, mají obvinění Deníku N a Der Spiegel silný vliv na německé volby do

https://cz24.news/a-ukazala-se-pravda-bystron-taha-dve-vyjadreni-proti-ruske-kauze/
https://cz24.news/a-ukazala-se-pravda-bystron-taha-dve-vyjadreni-proti-ruske-kauze/
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/mluvci-bis-ladislav-sticha-elen-cerna-tajne-sluzby.A240410_113524_domaci_mase


Evropského parlamentu.

Pro server Public Shellenberger v komentáři uvedl, že evropští politici vedou dezinformační kampaň,
jejímž cílem je očernit jejich politické oponenty jako osoby napojené na Rusko.

Shellenberger poukazuje na to, že nevládní organizace placené NATO, jako například Correctiv, ve
spolupráci s tajnými službami, nezákonně manipulovaly volby v EU tím, že vedly negativní kampaně
proti politikům, kteří jsou obzvláště aktivní proti válce na Ukrajině.

„Cílem jejich ‚vlivových operací‘ je udržet Německo v souladu s cíli americké zahraniční politiky a
podkopat evropské mírové hnutí,“ uvádí Shellenberger. Důkazy podle něj naznačují, že evropské
zpravodajské agentury a NATO porušují domácí zákony EU proti zahraničnímu vměšování do voleb,
když Evropská unie zakazuje voleným představitelům a politikům využívat vojenské, zpravodajské a
bezpečnostní agentury k prosazování politických a volebních prostředků.

„V únoru a nyní západní vládní představitelé vznesli obvinění proti svým politickým nepřátelům, ale
neprovedli žádné zatčení a neoznámili žádné trestní stíhání, což pravděpodobně znamená, že nemají
žádné důkazy o trestné činnosti. Vládní vojenské a zpravodajské agentury jako takové se zabývají v
podstatě politickými aktivitami, které nesouvisejí s národní bezpečností, a jsou tudíž nezákonné,“
píše Shellenberger.

Německá média zatím o „kauze Bystroň“ informují tím způsobem, že ač není jisté, zda peníze od
Ruska doopravdy přijímal, jisté je, že reprezentuje proruské postoje. Detailně se jeho „proruským
výrokům“ věnovala například německá veřejnoprávní stanice Bayerischer Rundfunk s tím, že Bystroň
se „svou blízkostí Rusku netají“.

Politolog Wolfgang Schröder v rozhovoru pro ARD dále zhodnotil, že „přátelská k Rusku“ je většina
AfD. V Rusku dle jeho názoru AfD vidí obraz společnosti, který sama také prosazuje. „Národní,
tradiční, jasně stavící menšiny na jejich místo a ztělesňující autoritářskou politiku státu,“ vysvětloval
Schröder.

Navzdory nedostatku důkazů, že by Bystroň od Ruské federace jakékoliv peníze přijímal, politolog
nevyloučil, že tomu tak může být.

 

ZDROJ

 

https://public.substack.com/p/government-funded-ngos-linked-to
https://www.br.de/nachrichten/deutschland-welt/wie-russlandfreundlich-ist-die-afd,U9Satrx
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/-A-ukazala-se-pravda-Bystron-taha-dve-vyjadreni-proti-ruske-kauze-753922

