
ČESKÁ TELEVIZE VYDĚLÁVÁ NA NELEGÁLNÍ
REKLAMĚ ČTVRT MILIARDY ROČNĚ
- CZ24 News | 30. března 2023

ČESKO: Kverulant.org je přesvědčen, že služba veřejnoprávní televize je důležitým pilířem
občanské společnosti a demokracie, a tím víc ho mrzí, že Česká televize již od roku 2011
soustavně porušuje zákon, který reguluje vysílání reklamy.

Na programu ČT1 je reklama zcela zakázaná. Televize však tento zákaz obchází a označuje
reklamu za sponzorování vysílání, které zákon dovoluje. Ročně tak televize na nelegální
reklamě vydělává více než čtvrt miliardy korun. Nejenže jsou tak řádní plátci
koncesionářského poplatku obtěžováni reklamou, ale především miliony diváků mohou
každý den sledovat, jak velká a důležitá veřejnoprávní instituce porušuje zákon. Proto je
Kverulantovým cílem přimět ČT k zastavení vysílání nepovolených reklam. Kverulant už
v této věci podal množství podnětů. 

Zákon z roku 2011

Česká televize má již od roku 2011 reklamní vysílání limitované zákonem. Reklama je povolená
pouze na stanicích ČT2 a ČT sport, kde nesmí přesáhnout 0,5 % denního vysílacího času na každém
z těchto programů. Po zákazu reklamy v roce 2011 Kavčí hory na nějaký čas reklamu z vysílání na
ČT1 skutečně stáhly. Pak se ale oklepaly a začaly zákon obcházet. Začaly vysílat reklamu
maskovanou tvrzením, že nejde o reklamu, ale o ušlechtilé sponzorování pořadu, které má ČT
povoleno. Jako by Česká televize nedostávala koncesionářské poplatky. Jako by ročně od občanů
nedostávala více než 6 miliard korun!

Příjmy České televize ze sponzoringu činily v letech 2021 a 2022  téměř 300 milionů korun a televize
na rok 2023 plánuje realizovat další obcházení zákona ve výši 261 milionu korun. S trochou nadsázky
lze konstatovat, že ČT divákům denně dokazuje, že se zločin vyplácí.

Příjmy České televize | sestavil Kverulant.org

ČT: Výnosy z reklamy odvádíme do fondu na podporu kinematografie

Česká televize se chlubí, že výnosy z reklamy jdou na podporu kinematografie. To je ovšem nanejvýš
zavádějící tvrzení. Příjmy ČT z reklamy a z reklamy vydávané za sponzoring činily v roce 2022
celkem 736 milionů korun, přitom odvod do Státního fondu kultury ČR činil v tomto roce pouhých 42

https://cz24.news/ceska-televize-vydelava-na-nelegalni-reklame-ctvrt-miliardy-rocne/
https://cz24.news/ceska-televize-vydelava-na-nelegalni-reklame-ctvrt-miliardy-rocne/


milionů korun. Tedy méně než 6% z této částky.

Měli jsme ty nejlepší úmysly, ale dopadlo to jako vždycky.*

Jiří BESSER, ministr kultury z doby, kdy se o zákazu reklamy na ČT1 jednalo, se s odstupem času
cítil zklamán. V listopadu 2014 v rozhovoru s redaktorkou Hanou Válkovou pro iDNES uvedl: „V
době, kdy jsme jednali o bytí, či nebytí reklamy na kanálech ČT, někteří lidé upozorňovali na to,
abychom zakázali i sponzoring a product placement. A my jsme říkali, že to bude bezvýznamné.
Jenže teď po letech vidím, že pan ředitel Dvořák může stokrát ministrovi kultury říci, že to určitě
vysílat nebude, ale při tom vlastním obchodním jednání takového gigantu, jakým je ČT, lidi napadne,
že zákon jim to umožňuje a televizi nikdo nemůže bránit, aby si vydělala zákonným způsobem. A pak
v televizi vidíme u jednoho filmu na ČT1 i čtyři sponzorské odkazy. Že by to takto mělo být, mě, když
jsem tehdy pro změnu hlasoval, nenapadlo.“

To, že jsou řádní plátci koncesionářského poplatku obtěžováni reklamou, ale podle Kverulanta není
ten hlavní problém. Hlavním problémem je skutečnost, že miliony diváků mohou každý den sledovat,
jak velká veřejnoprávní instituce explicitně porušuje zákon. Co si pak takový divák odnese jako
poučení o potřebě dodržovat zákony?

 

Reklama před Večerníčkem

Ale Česká televize nás nešetří a nešetří ani naše děti. A tak byl Večerníček v lednu 2012 přesunut
z ČT1 na ČT2, protože na tomto programu reklama být může. Na ČT2 byl Večerníček až do léta 2018
obklopen reklamou zacílenou na děti. Přestože to bylo zakázané. Přestože zákon jasně říká, že
reklama nesmí přímo nabádat děti a mladistvé ke koupi nebo pronájmu určitého výrobku nebo služby
s využitím jejich nezkušenosti nebo důvěřivosti, ba ani přímo nabádat děti a mladistvé, aby
přemlouvali své rodiče nebo jiné osoby ke koupi nabízeného zboží nebo služeb. Kverulant se s tímto
stavem nechtěl smířit, a proto již v březnu 2013 podal na Českou televizi stížnost Radě pro televizní
vysílání. Rada Kverulantovi tehdy odpověděla, že sponzoring reklamou nejspíše je, ale oni s tím nic



nesvedou a na postih už rezignovali:

A protože RRTV tehdy na dodržování zákona rezignovala, vysílala ČT reklamu před Večerníčkem
i po něm dál, jak dokazuje záznam z vysílání z 6. listopadu 2015.

V létě 2018 se chvíli zdálo, že televize tuto nezákonnou praxi opustila a přestala Večerníček
obklopovat reklamou cílenou na dětského diváka. Bohužel na konci září se televize k reklamě
zacílené na dětského diváka vrátila. V září 2018 byla reklama na spektakulární show uvedena ještě
jako sponzorovaní pořadu. Už tehdy ale bylo evidentní, že cílem upoutávky je to, aby děti přiměly své
rodiče zakoupit vstupenku na opravdu drahé představení o dinosaurech. Cena jedné vstupenky se
pohybovala od 1228 Kč až do astronomických 3507 Kč.

Reklama zaměřená na děti

V listopadu 2018 již ČT zahodila poslední skrupule a vysílala těsně před Večerníčkem reklamu
zaměřenou na děti již ani neoznačenou jako sponzorství pořadu. Přitom podle zákona 231/2001 Sb.,
o provozování rozhlasového a televizního vysílání, a § 48, odstavec (2), písmeno a) nesmějí televize
vysílat reklamu, která mravně ohrožuje děti a mladistvé tím, že přímo nabádá děti a mladistvé ke
koupi nebo pronájmu určitého výrobku nebo služby s využitím jejich nezkušenosti nebo důvěřivosti.
A podle písmena b) televize dokonce ani nesmí přímo nabádat děti a mladistvé, aby přemlouvali své
rodiče nebo jiné osoby ke koupi nabízeného zboží nebo služeb.

Vymahatelnost práva

Vymahatelnost práva je v české kotlině velký problém a tato kauza je dobrou ilustrací neveselého
stavu. Tento stav by měl být změněn a v tomto konkrétním případě existují asi jen dvě možnosti. Buď
Rada pracuje špatně a její rozhodnutí jsou špatně právně zdůvodněna, a potom je třeba vyměnit
členy Rady. Nebo zákon neposkytuje činnosti Rady dostatečnou oporu. V obou případech má řešení
v rukou parlament, který také jmenuje členy Rady. Kverulant v dubnu 2013 vyzval zákonodárce, aby
se činností Rady zabývali. Marně. Pak přišel rok 2014 a s ním nové složení parlamentu a následně
nové složení Rady České televize. Poslanci zvolili šest nových kandidátů do Rady České televize,
kteří obsadili šest uvolněných míst. V březnu 2014 byla patnáctičlenná Rada ČT kompletní. V dubnu
2014 Kverulant podal Radě pro televizní a rozhlasové vysílání svoji stížnost znovu. Opět marně.
Podal také stížnost i Radě ČT. Také marně.

Product placement



V roce 2015 ČT přišla s dalším modelem, jak obejít zákon. V roce 2015 bylo vyrobeno 12 dílů pořadu
Auto Moto Revue. Ty se začaly od května 2015 vysílat. Pořad Auto Moto Revue byl druhým
nejstarším vysílaným titulem ČT a v roce 2015 byl vysílán jako týdeník. Vše na programu ČT2.
Vzhledem k početné motoristické obci patřil pořad k sobotním deseti nejsledovanějším na ČT2.
Pořad byl však značně neobjektivní a vzhledem k tomu, jak vznikal, ani jiný být nemohl. Televize totiž
kromě výroby skrytých titulků za pořad nic neplatila.

Auto Moto Revue vyráběl externí dodavatel, kterého platili výrobci a prodejci aut, garážových vrat,
poskytovatelé leasingů a podobně. Je evidentní, že tito inzerenti to nedělali proto, aby pomohli ČT
plnit hlavní úkoly veřejné služby v oblasti televizního vysílání, kterými jsou zejména poskytování
objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření
názorů, jak to ČT ukládá v § 2 odst. 2 zákon o České televizi. Inzerenti tak činili proto, aby upozornili
na svoje produkty, aby je představili ve skvělém světle.

Navíc šlo o nepřípustné umístění produktu. Umístění produktu je totiž přípustné pouze
v kinematografických dílech, filmech a seriálech vytvořených pro televizní vysílání, ve sportovních
pořadech a zábavných pořadech, a to za podmínky, že se pouze bezplatně poskytuje určité zboží
nebo služby, jako např. rekvizity nebo ceny, s cílem zařadit je do pořadu (§ 53a odst. 1 písm. a) a b)
novelizovaného zákona č. 231/2001 Sb.). Pořady, které obsahují umístění produktu, musí splňovat
tyto požadavky:

• Jejich obsah a doba zařazení do vysílání nesmějí být ovlivněny tak, aby tím byla dotčena redakční
odpovědnost a nezávislost poskytovatele.

• Nesmějí nabádat přímo k nákupu nebo pronájmu zboží nebo služeb, zejména zvláštním zmiňováním
tohoto zboží nebo služeb za účelem jejich propagace.

• Nesmějí nepatřičně zdůrazňovat umístěný produkt (§ 53a odst. 2 písm. a), b) a c) novelizovaného
zákona č. 231/2001 Sb.).

Všechny tyto výše uvedené zásady byly v pořadu Auto Moto Revue soustavně porušovány. Tak
například v Auto Moto Revue odvysílané na ČT2 6. 6. 2015 byl testován vůz Subaru Forester
s dvoulitrovým naftovým motorem o výkonu 147 koní, točivým momentem 350 Nm a bezstupňovou
převodovkou. Jde o vozidlo se stálým pohonem všech kol a váhou 1700 kg. Redaktor o tomto „autě
pro fajnšmekry“ tvrdí v čase 02.15, že jezdí s fantastickou průměrnou spotřebou 6,1 l / 100 km. Záhy
je však redaktor usvědčen ze lži. To když se v reportáži v čase 04.30 objeví display s průměrnou
spotřebou 9,2 l / 100 km.



Kverulant se stále nechtěl smířit se soustavným porušováním zákona významné veřejnoprávní
instituce, a proto v červenci 2015 podal RRTV další podnět k šetření. Kverulant chce věřit, že
5 milionů českých motoristů si zaslouží vlastní objektivní pořad, a nikoliv product placementové
orgie. RRTV se Kverulantovou stížností skutečně zabývala, ale došla k závěru, že vše je v naprostém
pořádku:

V hlavní roli hranolek

Product placementové orgie se však netýkají jen pořadů o autech. Scéna, v níž hokejový expert Pavel
Richter vychází ze stanu společnosti McDonald’s a přináší podnos s občerstvením, přičemž jeden
hranolek nabízí kolegyni, byla příliš již i na jinak velmi shovívavou Radu pro rozhlasové a televizní
vysílání. RRTV udělila v říjnu 2015 ČT za úspěšné hledání limitů nevkusu pokutu ve výši 350 tis.
korun. Podrobnosti o vleklém soudním sporu přinesl v srpnu 2022 server iDNES v článku Jiřího
Pánka s výmluvném názvem: „Pokuta pro ČT za scénku s hranolkem platí, rozhodl definitivně soud“.

V článku se uvádí, že Městský soud v Praze (MS) rozhodoval o žalobě celkem čtyřikrát. Předtím se
třikrát České televize zastal, ale rozsudek pokaždé zrušil Nejvyšší správní soud a věc soudu prvního
stupně vrátil k novému projednání.

Soudci „ve čtvrtém kole“ sporu nakonec vyhodnotili všechny námitky České televize proti uložené
pokutě jako nedůvodné. „Jelikož žádný z uplatněných žalobních bodů nebyl důvodný a soud ani
neshledal žádnou vadu, k níž by musel přihlédnout z úřední povinnosti a pro kterou by bylo potřeba
napadené rozhodnutí zrušit, soud žalobu zamítl,“ konstatovala Horčicová.

Soudci „ve čtvrtém kole“ sporu nakonec vyhodnotili všechny námitky České televize proti uložené
pokutě jako nedůvodné. „Jelikož žádný z uplatněných žalobních bodů nebyl důvodný a soud ani
neshledal žádnou vadu, k níž by musel přihlédnout z úřední povinnosti a pro kterou by bylo potřeba
napadené rozhodnutí zrušit, soud žalobu zamítl,“ konstatovala soudkyně Horčicová.

Další reklama cílená na děti

I v srpnu 2016 poslal Kverulant RRTV další stížnost na porušování zákona. Před Večerníčkem na ČT2
i v tomto měsíci běžela reklama na jogurt a nový kriminální seriál večer na ČT1 „sponzorovala“
Toyota. Opět si Kverulant stěžoval marně, ale ani po letech trvání této kauzy svůj boj nevzdává. V
listopadu 2017 podal další stížnost k RRTV.

Reklama na hazard

https://www.kverulant.org/upload/kc/files/Odpov%C4%9B%C4%8F%20RRTV%20-%20st%C3%AD%C5%BEnost%20na%20Auto%20moto%20revue%20-%20dopis%20z%2021.7.2015.pdf
https://www.kverulant.org/upload/kc/files/Reklama%20na%20%C4%8CT/Ozn%C3%A1men%C3%AD%20p%C5%99estupek%20(spot%20casino%20SYNOTtip)_DS23Nov2017.pdf
https://www.kverulant.org/upload/kc/files/Reklama%20na%20%C4%8CT/Ozn%C3%A1men%C3%AD%20p%C5%99estupek%20(spot%20casino%20SYNOTtip)_DS23Nov2017.pdf


V říjnu 2017 totiž odvysílal program ČT1 po osmé hodině před hlavním večerním programem
dokonce reklamu na hazard v online casinu SYNOTtip. V této reklamě přeje vyzývavě oblečená
krupiérka divákovi nikdy nekončící zábavu v českém online casinu SYNOTtip:

Bohužel ani tentokrát nebyl Kverulant úspěšný. RRTV mu v půlce prosince 2017 sdělila, že si nechala
zpracovat analýzu spotu, ze které vyplývá, že o reklamu nejde. Kverulant si tuto analýzu od rady
vyžádal a po jejím prostudování užasl, že podle ní spot nepřeje divákům nikdy nekončící zábavu
v casinu SYNOTtip, ale prostě jen nikdy nekončící zábavu a k návštěvě online casina vůbec nevybízí.
Inu, pokrytectví opět vítězí.

Nicméně, čas od času ČT za reklamu na hazard nějakou symbolickou pokutu dostane. V létě 2021
dostala pokutu 100 000 Kč za skrytou reklamu při vysílání záznamu losování sázkových her
společnosti Sazka. Pořad vybízel k nákupu dalších služeb Sazky. Během losování v červnu 2020 se
v pořadu objevilo verbální sdělení, které vybízelo diváky k získání Sazka karty. Její držitel získává
bonus účasti v soutěži o ceny Kolo štěstí a tím je motivován k podání sázky do loterie. Tím byl podle
RRTV sledován reklamní cíl ve prospěch služeb, jejichž nákup je se Sazka kartou bonifikován.

RRTV na zpracování pořadu SazkaMobil Šance upozornila i v minulosti. Skrytou reklamu našla také
v losování z prosince 2015, kde moderátorka zmínila, že virtuální operátor rozdává volné minuty.

Bývalý komunista v čele ČT

Kverulant považuje za důležité zmínit, že Českou televize vede od září 2011 bývalý komunista Petr
Dvořák. Ten se stal řádným členem Komunistické strany Československa 20. září 1989. Historik Petr
Blažek k tomu uvedl: „Dvořák do strany vstoupil v době, kdy komunistické ideologii nevěřili často ani
samotní představitelé režimu. Je to spíše morální otázka, svědčí to o jeho, dejme tomu, rozhledu
či morálním profilu.“

Kverulant opět píše radě

Kverulant po částečné obměně radních zaslal v dubnu 2019 dopis všem členům Rady pro rozhlasové
vysílání a vyzval je, aby zjednali nápravu. Opět marně.

V první polovině roku 2020 došlo i k obměně Rady České televize. Takzvaná malá rada má dohlížet
na fungování i peníze pro ČT. Novými členy se stali ekonomka Hana Lipovská i moderátor Luboš
Xaver Veselý, jejichž zvolení do Rady ČT vzbudilo velkou kritiku. Radní se poprvé v nové sestavě
sešli počátkem června 2020. Dvojici Lipovská a Xaver doplnili další nováčkové. Novinář Pavel
Matocha a v březnovém prvním kole volby poslanců zvolení někdejší šéf televizního zpravodajství
Roman Bradáč, ekonom Pavel Kysilka a bývalý hokejista a někdejší poslanec Jiří Šlégr. Všem novým
i starým radním poslal Kverulant v půlce června stížnost na vysílání nelegální reklamy na ČT. Znovu
zbytečně.

Kverulant zase píše poslancům a senátorům

Zákon o regulaci reklamy vstoupil v platnost v pátek 14. října 2011. Po jedenácti letech
nepřetržitého porušování tohoto zákona Kverulant, v říjnu 2022, opět vyzval zákonodárce, Radu
české televize a Radu pro rozhlasové a televizní vysílán, aby konečně sjednali nápravu.

Jak už stojí v úvodu, Kverulant je přesvědčen, že služba veřejnoprávní televize je důležitým pilířem
občanské společnosti a demokracie, a tím víc ho mrzí, že Česká televize již od roku 2011 soustavně
porušuje zákon, který reguluje vysílání reklamy. Na druhou stranu kvalitní veřejnoprávní službu bez
peněz zajistit nelze. Koncesionářský poplatek se přitom nezměnil od roku 2008. Možná je skutečně

https://www.kverulant.org/upload/kc/files/Reklama%20na%20%C4%8CT/SYNOT_ex_2017-21-0020.pdf
https://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_Dvo%C5%99%C3%A1k_(mana%C5%BEer)
https://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_Dvo%C5%99%C3%A1k_(mana%C5%BEer)
https://www.kverulant.org/upload/kc/files/Reklama%20na%20%C4%8CT/Odov%C4%9B%C4%8F%20na%20v%C3%BDzvu%20k%20n%C3%A1prav%C4%9B%203.%206.%202019%20RRTV.pdf


namístě zvýšit jej ze současných 135 korun na 150 korun za měsíc, jak v létě 2022 navrhovala Česká
televize.

Zdroj Česká televize

Možná je cestou zrušit nákladný sportovní kanál ČT sport. Sportovní přenosy z divácky atraktivních
sportů dle Kverulantova názoru příliš nenaplňují definici zajišťování veřejné služby. Přitom
samostatný sportovní kanál jen v roce 2022 představoval výdaje ve výši 636 milionů korun. To je
28% výdajů z celkové struktury výrobního nákladu.

Struktura výrobních nákladů v roce 2022

Cestou do pekel je naopak dál tolerovat obcházení zákona nebo zvýšení podílu legální reklamy.
Kverulant je přesvědčen, že nám má vládnout zákon a že veřejnosprávní televize nemá být závislá na



zadavatelích reklamy.

Ovšem zdaleka nejhorším řešením by bylo vydat se slovenskou cestou. Tam v závěru roku 2022
slovenský parlament s platností od července 2023 zrušil koncesionářské poplatky a financování
veřejnoprávního rozhlasu a televize (RTVS) převezme státní rozpočet. Financování televize tak bude
napříště záviset jen a jen na vůli politiků a to je cesta jak si televizi ochočit jako se to už stalo
v Polsku a Maďarsku. O Bělorusku a Rusku ani nemluvě.

Třeba si i vy myslíte, že zákon je třeba dodržovat a že jeho porušování v přímém přenosu je nanejvýš
škodlivé.

* Autorem tohoto legendárního výroku je ruský politik Viktor Stěpanovič Černomyrdin (9. dubna
1938, Čornyj Otrog – 3. listopadu 2010, Moskva), když hodnotil neúspěch měnové reformy Ruské
federace v červenci 1993.

 

ZDROJ

http://www.kverulant.org/cases/zakazana-reklama-na-ct/

