
Dříve vládnoucí polští politici teď brání
svobodu médií. Obsadili televizi
- CZ24 News | 21. prosince 2023

POLSKO: Polský ministr kultury odvolal šéfy veřejnoprávní televize a rozhlasu a státní
tiskové agentury a jmenoval nové dozorčí rady.

Šlo o krok navazující na usnesení dolní komory polského parlamentu, která schválila usnesení
vyzývající k obnovení nestrannosti veřejnoprávních médií. Poslanci strany Právo a spravedlnost,
která je po volbách v opozici, hlasování bojkotovali a shromáždili se v budovách veřejnoprávní
televize TVP. „Bráníme svobodná média,“ vysvětlují.

https://cz24.news/drive-vladnouci-polsti-politici-ted-brani-svobodu-medii-obsadili-televizi/
https://cz24.news/drive-vladnouci-polsti-politici-ted-brani-svobodu-medii-obsadili-televizi/
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/polsko-pis-hlasovani-verejnopravni-televize-parlament-sejm.A231220_101944_zahranicni_ikro/foto/IKR5477d6b7e9_profimedia_0831078566.jpg
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/polsko-pis-hlasovani-verejnopravni-televize-parlament-sejm.A231220_101944_zahranicni_ikro/foto/IKR54bd81e22a_profimedia_0831076356.jpg
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/polsko-pis-hlasovani-verejnopravni-televize-parlament-sejm.A231220_101944_zahranicni_ikro/foto/IKR54a3f13551_profimedia_0831078571.jpg


Nová polská vláda slíbila reformovat média, která se podle kritiků za dobu vlády strany Právo a
spravedlnost (PiS) dostala pod politický vliv této strany a kanál TVP Info se stal hlásnou troubou
vládní propagandy, uvedla podle ČTK polská nezávislá televize TVN 24.

Ministr kultury ve středu podle TVN 24 odvolal šéfy veřejnoprávní televize a rozhlasu a státní tiskové
agentury a jmenoval nové dozorčí rady.

„Sejm… vyzývá všechny státní úřady, aby neprodleně přijaly opatření směřující k obnovení ústavního
pořádku, pokud jde o přístup občanů ke spolehlivým informacím a fungování veřejnoprávních médií,“
stojí v usnesení dolní komory parlamentu, které v úterý pozdě večer podpořilo 244 poslanců. Proti
jich bylo 84 a 16 se zdrželo hlasování. Nezúčastnila se více než stovka zákonodárců PiS.

Desítky politiků této strany se vydaly do TVP. „Bráníme nezávislost polské televize,“ uvedla podle
serveru stanice TVN24 bývalá místopředsedkyně Sejmu Malgorzata Gosiewská. K jedné z budov
veřejnoprávní stanice podle tohoto webu dorazili také šéf Práva a spravedlnosti Jaroslaw Kaczyński
nebo někdejší ministr obrany Mariusz Blaszczak, u jiné se objevil expremiér Mateusz Morawiecki.

Politici PiS budou v polské televizi držet „službu“ po deseti lidech, oznámil podle webu Onet
Kaczyński. Svůj nesouhlas s hlasováním nové parlamentní většiny se rozhodli vyjádřit i zaměstnanci
TVP. Informační lišta ve spodní části obrazovky změnila barvu z červené na černou, popsal Onet. List
Gazeta Wyborzca upozornil, že nezávislá média se do budovy TVP nemohou dostat. Jejich novináři
podle něj mohli pozorovat poslance PiS přes sklo.

Politici PiS strávili v sídle TVP celou noc, Kaczyński budovu opustil až o šesté hodině ráno, uvedla
TVN 24. „Bráníme svobodná média. Myslíme si, že na světě má být nejen TVN. Chceme, aby Poláci
měli na výběr,“ prohlásil exministr zemědělství Robert Telus.

Jeho předchůdce ve funkci Henryk Kowalczyk zase řekl, že se hlasování o médiích nezúčastnil,
protože „se nebude účastnit frašky“ a protože nelze porušovat zákon usnesením sněmovny. „Prostě
bráníme demokracii, svobodu slova,“ prohlásil další z bývalých ministrů PiS Marek Suski.

Sám Kaczyński v TVP Info přesvědčoval, že PiS jde o obranu demokracie, protože „neexistuje
demokracie bez plurality médií a bez silných protivládních médií“. V širším kontextu jde podle
předsedy PiS také o obranu polské nezávislosti před údajným německo-francouzským plánem na
centralizaci Evropské unie a dominanci v Evropě, který by potenciálně vzpurné evropské státy
připravil o jejich nezávislost.

https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/polsko-pis-hlasovani-verejnopravni-televize-parlament-sejm.A231220_101944_zahranicni_ikro/foto/IKR54905e5b0a_profimedia_0831079897.jpg
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/polsko-pis-hlasovani-verejnopravni-televize-parlament-sejm.A231220_101944_zahranicni_ikro/foto
https://tvn24.pl/polska/politycy-pis-w-siedzibie-tvp-nieobecni-na-glosowaniu-w-sejmie-7608331
https://wiadomosci.onet.pl/kraj/pis-dyzuruje-w-siedzibie-tvp-nocna-narada-relacja-na-zywo/pqyrhhy
https://wyborcza.pl/7,75398,30525461,pis-ruszyl-na-pomoc-tvp-i-ma-dyzury-na-woronicza-w-rzadowej.html#S.MT-K.C-B.1-L.1.duzy


„V každé demokracii musí být silná protivládní média. Stalo se, že v Polsku jsou to veřejnoprávní
média,“ prohlásil Kaczyński s tím, že v nejbližší době se tato situace nezmění. PiS podle něj „brání
právo občanů na přístup k informacím“.

Média v rukou politiky

Polská veřejnoprávní média se podle kritiků za posledních osm let dostala pod mimořádně silný vliv
tehdy vládnoucího Práva a spravedlnosti, přičemž strana jejich vedení obsadila svými lidmi. Zejména
zpravodajství TVP před nedávnými parlamentními volbami plnily útoky na tehdejší opozici v čele s
předsedou Občanské koalice Donaldem Tuskem.

„Poté, co PiS v roce 2016 bleskově převzal veřejnoprávní média, TVP a Polský rozhlas neinformovaly
o vládních aférách, nekritizovaly vládní politiky, ale agresivně útočily na tehdejší opozici a na její
představitele pořádaly štvanice. Z veřejnoprávních médií byla tehdy vyhozena tisícovka lidí a změnila
se v čistě propagandistické kanály,“ napsal list Gazeta Wyborcza.

V říjnových parlamentních volbách získalo nejvíce hlasů Právo a spravedlnost vedené Kaczyńským, v
Sejmu však získala většinu Tuskova Občanská koalice společně se středovou Třetí cestou a Novou
levicí, které následně vytvořily vládu. Nový premiér Tusk i ministři jeho kabinetu před několika dny
složili u prezidenta Andrzeje Dudy přísahu.

Podle nejnovějšího průzkumu společnosti United Surveys zůstává PiS nejsilnější stranou v Polsku, ale
její podpora od předchozího průzkumu poklesla o více než dva procentní body na 33 procent, napsal
ve středu server Wirtualna Polska, který si průzkum objednal. Na druhé příčce je Tuskova Občanská
koalice s podporou 28,4 procenta a na třetím Třetí cesta, která podle průzkumu získává nové
příznivce na úkor dvou nejsilnějších uskupení.

Krize v ČT
„Poslední nezávislá televize je ohrožena!“ Takový vzkaz se objevil 20.prosince 2000 na obrazovkách
diváků České televize. Krátce před tím Rada ČT zvolila novým šéfem televize Jiřího Hodače.
Redaktoři zpravodajství ho však nepřijali. Hodač proti nim postavil svůj tým v čele s Janou
Bobošíkovou a vypukl boj o zprávy.
Na Štědrý den odvysílala Česká televize v jeden čas dvoje zprávy. Pořad Události připravili v
obvyklé podobě redaktoři z budovy zpravodajství na pražských Kavčích horách. Tým nového
generálního ředitele souběžně z Barrandova odvysílal zprávy, kde vystoupil Jiří Hodač a Jana
Bobošíková sama namluvila ve třetí osobě zpravodajský šot o svém jmenování.
Vzbouřenci od počátku drželi takzvaný velín zpravodajství na Kavčích horách. Mnozí vůbec
neopouštěli budovu a přespávali uvnitř ve spacácích. Další redaktoři je přijeli podpořit. Za
Hodačovo odstoupení se konaly demonstrace, ke vzbouřencům se přidala řada známých osobností.
5. ledna se konala mimořádná schůze Sněmovny ke krizi v ČT. Poslanci mimo jiné vyzvali Jiřího
Hodače k odstoupení a pokud by tak neučinil, měla o jeho odvolání jednat Rada ČT. Požadovali ale
také obnovit řádné vysílání či zprůhlednit financování televize.
Hodač nejprve reagoval rozhodnutím, že Sněmovně neustoupí a nerezignuje. Nakonec však ze
zdravotních důvodů 11. ledna odstoupil. Vedením ČT pověřil Věru Valterovou. Až 9. února byl
vedením ČT prozatímně pověřen Jiří Balvín.

 

ZDROJ: TVN 24 / iDnes / ČTK


