
Hlídače pravdy z Facebooku neuspokojil už
ani úctyhodný medicínský časopis. Takto
dopadl, když žádal konkrétní výtky
- CZ24 News | 21. prosince 2021

UK/USA: Sociální média se snaží bojovat proti dezinformacím o covidu-19. Ovšem nyní v
rámci boje zřejmě vylila s vaničkou i dítě. Prestižní lékařský týdeník British Medical
Journal zveřejnil článek o chybách při testování vakcíny Pfizeru. Ale „nezávislí fact-
checkeři“ najatí Facebookem článek vyhodnotili jako „částečně pravdivý“, ačkoliv dle BMJ
nenašli nic, co by bylo závadného. A tak se prestižní týdeník obrátil přímo na Marka
Zuckerberga, kterého obviňuje, že ověřování informací pro Facebook mají za úkol
evidentně neschopní.

Jak se může přesvědčit každý uživatel sociální sítě Facebook, covid-19 je žhavě monitorované a
moderované téma a k příspěvkům o covidu sociální síť důsledně připojuje odkazy na oficiální zdroje
informací. Na to, jak sociální sítě přistupují k tématu covidu a k mazání příspěvků, které jdou
například proti konsenzu WHO, si stěžuje kde kdo. Ale nyní se ozvali editoři prestižního
zdravotnického týdeníku British Medical Journal, který vychází od roku 1840. A poslali otevřený
dopis zakladateli firmy Facebook, Marku Zuckerbergovi. Fiona Godleeová a Kamran Abbasi si stěžují
na to, kdo dělá tzv. fact-checking, tedy kontroluje pravdivost příspěvků.

 

 

Uvádějí, že v září tohoto roku se jim svěřil bývalý zaměstnanec firmy Ventavia. Firma Ventavia byla
jedna z firem, která firmě Pfizer (výrobce vakcín Comirnaty) pomáhala testovat její vakcínu. A
týdeníku poskytl nahrávky, dokumenty, fotky a e-maily, které ukazovaly, že podmínky při testech ve
firmě Ventavia byly nedostačující a mohly ohrozit jednak bezpečí pacientů a také důvěryhodnost dat.
„Přišli jsme také na to, že ačkoliv FDA (americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv, pozn. red.)
dostal stížnost přímo na firmu Ventavia už před rokem, neproběhla ve firmě žádná inspekce,“
dodávají editoři. Magazín pak najal investigativního reportéra, který tento příběh sepsal do článku,
který pak prošel kontrolou právníků, lékařů a také editorů. A vyšel 2. listopadu.

Ovšem již od 10. listopadu prý čtenáři hlásili potíže, když se článek snažili sdílet. Někteří nemohli, u
jiných se u článku objevovalo varování, že „chybí kontext“ a že „nezávislí fact-checkeři mají za to, že
by tento článek mohl lidi mást“. Dalším uživatelům přišlo varování, že kdo opakovaně sdílí
nepravdivé příspěvky, tak jeho příspěvky budou méně viditelné. A administrátoři skupin, kde byl
článek sdílen, byli dle týdeníku pro změnu informováni, že podobné příspěvky jsou „částečně
nepravdivé“.

https://cz24.news/hlidace-pravdy-z-facebooku-neuspokojil-uz-ani-uctyhodny-medicinsky-casopis-takto-dopadl-kdyz-zadal-konkretni-vytky/
https://cz24.news/hlidace-pravdy-z-facebooku-neuspokojil-uz-ani-uctyhodny-medicinsky-casopis-takto-dopadl-kdyz-zadal-konkretni-vytky/
https://cz24.news/hlidace-pravdy-z-facebooku-neuspokojil-uz-ani-uctyhodny-medicinsky-casopis-takto-dopadl-kdyz-zadal-konkretni-vytky/
https://www.bmj.com/content/375/bmj.n2635/rr-80
https://www.bmj.com/content/375/bmj.n2635/rr-80
https://cz24.news/donate/


Pokud jde o to, kdo článek označil za částečně nepravdivý a zavádějící, jednalo se dle BMJ o firmu,
kterou si Facebook najal jménem Lead Stories. Ovšem tento „fact-check“ je dle lékařského periodika
nepřesný, neumělý a nezodpovědný. Jednak nedokazuje, že by článek byl v něčem nepravdivý.
Titulek, že British Medical Journal neodhalil nezohledněné chyby v testování vakcíny Pfizeru, je dle
týdeníku nesmyslný, BMJ je v článku označen jako „novinkový blog“, autoři se chlubí, že chyby byly
prozkoumány, ačkoliv společnost žádné nenašla, a na svém webu pak společnost zveřejnila článek
s odkazem, ve kterém jsou slova „varování před hoaxy“.

A i když byla společnost týdeníkem BMJ kontaktována, své hodnocení není prý ochotna měnit. Kromě
toho se prestižní lékařské periodikum obrátilo i na samotný Facebook, aby odstranil tyto
nepodložené výtky a připomínky a aby umožnil volné sdílení článku.

Ovšem to není vše, co editorům vadí. „Jsme si vědomi toho, že BMJ není jediný z prestižních
poskytovatelů informací, který byl postižen neschopností ze strany fact-checkingu společnosti Meta
(nové jméno Facebooku a dalších platforem, pozn. red.),“ říkají Godleeová a Abbasi. „Místo toho, aby
Meta investovala část svých značných zisků do toho, aby zajistila přesnost zdravotnických poznatků
sdílených přes sociální média, evidentně jste tuto zodpovědnost delegovali na lidi, kteří jsou v této
klíčové oblasti neschopní,“ říkají a doufají, že Zuckerberg jednak napraví tuto chybu, ale také se
podívá na zoubek procesu, který k ní vedl.

Postup Facebooku už komentovala také Angelika Bazalová, členka Rady ČTK. „Toto je naprosto
šílené. Ve snaze odstranit jakékoliv pochybnosti o vakcíně se dlouhodobě a systematicky dehonestuji
nejlepší vědci a mozky této planety. Hloupí politici a  novináři, kteří nejsou schopni špetky kritického
myšlení, tuto globální hru na škůdce hrají. Věrohodné a staletími ověřené medicínské znalosti jsou
označovány za dezinformace a odstraňovány z veřejných platforem,“ posteskla si.

„Nyní to došlo tak daleko, že za hoax je označen i text jednoho z nejprestižnějších vědeckých
časopisů. Zatímco pochybné preprinty z pochybných zdrojů jsou  prezentovány jako správné a  s
jejich pomocí je systematicky manipulována veřejnost,“ dodala.

 

ZDROJ: parlamentnilisty


