Koupeni novinari. Nenavidéna némecka
kniha o pomeérech v médiich. Ceny za
propagandu. Padlo tam i jedno ceske jméno

- CZ24 News | 27. prosince 2020

UDO ULFKOTTE

Gekaufte

Journalisten

Wie Politiker, Geheimdienste
und Hochfinanz Deutschlands
Massenmedien lenken

| ¥ i

NEMECKO: Crack? LSD? Kokain? Vzhledem ke zpravodajstvi nasich seri6znich médii se
clovék stale castéji pta, jaké drogy jsou v redakcich konzumovany. Takhle uvadi vlastni
knihu , Koupeni novinari” o situaci v némeckych médiich novinar Udo Ulfkotte. V knize je
zaznamenano i jméno novinarky Bary Prochazkové, ktera se nam k véci vyjadrila. Uvadime i
dalsi priklady z Ceska, které jsou tém z knihy vzdalené ¢i blizce podobné.

»Zatimco ob¢ané maji plné zuby mrtvych v tzv. zahrani¢nich misich, nasazuji si nékteri zastupci tisku
ocelovou helmu a ¢ile sekunduji Americantum pfi planovani novych vélek,“ napsal také v ivodu Udo
Ulfkotte. Jeho knihu Koupeni novindri, ke kterym se v ramci své kariéry radil také a omluvil se za to,
vydalo nakladatelstvi NasSe vojsko v roce 2018 a dodnes ji Ize sehnat ve zlevnénych knihach.

I kdyz byl jeji obsah mnohymi némeckymi ,alfanovinari, kteri podle ni maji maslo na hlave, oznacen
za plny konspiracnich teorii, pojdme si z ni zkracené néco precist. A pak to zkusme mirné oxeroxovat
do ceské reality.

Uprostred valky

»Ja sam jsem iluze o zurnalistice a pravdivém zpravodajstvi ztratil uz pred desitkami let. Vzpominam
si na ten den celkem presné. Iracka armada vpadla 2. srpna 1990 do Kuvajtu. Saddam Husajn byl do
té doby v nasich médiich licen vzdy pozitivné. Pres noc byl vymyslen nezbytny pribéh, ktery by
Iracany vylicil jako ztélesnéni zla. Vyridila to PR agentura Hill and Knowlton. Specializuje se na 1zi.
Vymyslela lez, podle niz irac¢ti vojaci v kuvajtskych nemocnicich vyndali bezbranné kojence z


https://cz24.news/koupeni-novinari-nenavidena-nemecka-kniha-o-pomerech-v-mediich-ceny-za-propagandu-padlo-tam-i-jedno-ceske-jmeno/
https://cz24.news/koupeni-novinari-nenavidena-nemecka-kniha-o-pomerech-v-mediich-ceny-za-propagandu-padlo-tam-i-jedno-ceske-jmeno/
https://cz24.news/koupeni-novinari-nenavidena-nemecka-kniha-o-pomerech-v-mediich-ceny-za-propagandu-padlo-tam-i-jedno-ceske-jmeno/

inkubatort a hézeli jimi o betonovou podlahu,“ piSe.

A dodavd, zZe 10. rijna 1990 v americkém Kongresu mlada divka jménem Nayrah vypovédéla, Ze to na
vlastni oCi vidéla. Byla to dcera kuvajtského velvyslance ve Washingtonu Sauda bin Nasira Al-Sabaha
a pro svoji vypovéd byla vyskolena PR agenturou Hill and Knowlton. Kuvajtska vlada dle Ulfkotteho
za tuto propagandistickou akci zaplatila médiim a agenturam celkem dvandact miliona dolaru.

Ostatné Udo Ulfkotte se uz predtim zucastnil néceho, co mu pomohlo vnimat ,svétové Sachy” v jejich
neobycejnosti: ,Nékolik mésict predtim jsem ostatné byl na fronté kratce po pouziti otravného plynu
Ird¢any, kde vojaci Sadddma Husajna zabijeli Irdnce némeckym otravnym plynem. Bylo to u
Zubajdatu v Cervenci 1988... Fotografoval jsem désivé irdnské obéti otravného plynu, kterym vytékal
mozek z oCi, nosu a Ust. Nemyslete si, Ze to potom v Némecku vyvolalo néjakou vinu rozhorceni.
Némecka zurnalistika naopak mlcela. Otrava lidi pritom byla v porovnani s vySe uvedenou 1zi o
inkubatorech brutélni realitou.”

Pripad Bara

Autor v knize dale uvadi jasna napojeni velmi dilezitych némeckych médii na nékteré
propagandisticky zamérené americké nadace, spolky ¢i think-tanky. Jméno Bara Prochazkova je v
knize uvedeno mezi mnoha jinymi jmény némeckych novinara. V podkapitole ,Jména: Sporné
kontakty” je zverejnéna tabulka jmen, k niz autor dopredu jasné uvadi: ,Netvrdim, Ze jsou nebo byli
¢leny organizace nebo ,young leaders’. Timto seznamem je na zékladé podkladu vyro¢nich zpréav
Atlantik-Briicke za obdobi 2006/2007 az 2011/2012 a dal$ich dokumentu Atlantik-Briicke
dokumentovan pouze kontakt, ktery uvadi Atlantick-Briicke.” Zminéna ,firma“ je v knize popsana
jako proamericky zamérena tvrdé lobbisticka spole¢nost. V seznamu je uvedeno: Prochézkova Bara,
Respekt - Cesky Casopis.

Na facebookovém messengeru jsem se ji zeptal, co si o tom mysli. Nevédéla, Ze je v knize uvedena.
»Knihu bohuzel nezndm a nevim, kym bych méla byt koupena? ... Nedokazu si predstavit, Ze by
nékdo mél néco z toho kupovat ¢lovéka, ktery cely den prebaluje, koji a v noci kazdé dvé hodiny
vstava k ditéti. Kdyby si tento ,balicek’ nékdo koupil, tak ho asi brzy vrati,” napsala se smajlikem na
konci. Prochazkovéa studovala v Hamburku politologii a vychodoevropska studia. Pro Respekt psala
mezi lety 2006 az 2011. Dnes pracuje pro Ceskou televizi.

Nasledné sdélila, ze Clenkou spolku Atlantik-Briicke, ktery se predstavuje jako neziskové sdruzeni na
podporu némecko-amerického porozuméni a atlantismu, neni: ,Studovala jsem Sest let v Hamburku,
rok v Berliné a zacala tam pracovat jako novinarka, takze jsem navstivila desitky, mozna stovky,
ruznych akci. Intenzivni kontakty s Némeckem, Berlinem a Hamburkem samoziejmé udrzuji dale.
Mém tam ze studii své nejlepsi pratele, jak to tak ze studii byva,” doplnila. A dodala: ,Popravdé jsem
zvykla, Ze jsem Casto mezi Némci jedina Ceska, neb v devadesatych letech v Némecku nestudovalo
tolik lidi celé studium a neni tolik Cechil, ktefi uméji tak dobte némecky jako ja.”

Redaktorka Ceské televize na rodi¢ovské dnes rika: ,Clenkou Atlantik-Briicke jsem nebyla. Navic
prvni véta pod timto seznamem je, ze ,kazdy si muze udélat obrazek sam, jak tito lidé pisi o
transatlantickych tématech a jestli nékdy nejsou proamericti’. Popravdé by mé za dvacet let v
novinariné nenapadl ani jeden text, kdy jsem se viibec USA, ¢i ¢imkoliv kolem toho zabyvala. Viibec
to neni moje parketa. Tak je to celé docela ismévné.”

»,Uzasna“ Angela

Némecky novinar také popisuje konec rozmanitosti médii: , Inteligentni lidé drive kvili rozmanitosti
néazoru Cetli i nékolikery noviny denné, chtéli-li si vytvorit obraz o vyvoji. Dnes uz se to nevyplati,



protoze redakéni obsahy jsou libovolné zaménitelné a témér identické. Priklad: Jednoho
¢ervencového dne roku 2014 zverejnila vSéechna viid¢i média na titulni strané fotografii Angely
Merkelové pri vareni. Co to ma znamenat? Kdyz vari Angela Merkelova, je to pro primérného
ob¢ana asi tak stejné diilezité, jako kdyZ se v Ciné svali pytel s ryzi. PoloZime-li noviny vedle sebe, je
stale stejna pisnicka neprehlédnutelna. Co bylo drive vyhrazeno listim Bunte, Gala, Goldenes Blatt a
Bild der Frau - spolkova kanclérka v kuchyni - se dnes objevuje na titulnich stranach tdajnych
,seridznich médii’. Soubézné s tim bije do o¢i, Ze nadregionalni deniky dnes vesmés produkuji
zpravodajstvi a komentare, které jsou v rozporu s vinimanim a minénim prevazné vétsiny
obyvatelstva.”

Ohledné némecké kanclérky informuje treba i takto: ,Vzpomindte si jeSté na ¢inského
komunistického viidce Mao Ce-tunga? Ten muz miloval kult osobnosti. Média mu musela trvale
vzdavat uctu. Kdyby mohl Mao sledovat 60. narozeniny Angely Merkelové, asi by puknul zavisti. Mao
jesté média své zemé k vychvalovani nutil pod pohrizkou drakonickych tresti. A dnes se to u
némeckych médii zjevné déje zcela automaticky. VSechna miluji ,Mutti‘’. Na prednim misté je u
moderniho kultu osobnosti: denik Bild.”

Novinarské ceny

Dost nelichotivé se také vyjadruje o novinarskych cenach. Typickym prikladem jejich znehodnoceni
je podle néj Cena Hannse Joachima Friedrichse za vynikajici Zurnalistiku, dnes pry cena pro
propagandisty. Védec Jens Berger ji nazyva ,Oscarem manipulatori” a v knize je pasaz, v niz je
popsano, jak se jednotlivi ocenéni , prikyvovaci“ postupné stavaji cleny poroty a ocenuji sobé
podobné.

Podle Ulfkotta vSak v Némecku existuji novinarské ceny, nad kterymi normalni ¢lovék uz jen krouti
hlavou: ,Patri k nim cena vyrobce cigaret Reemtsma ,Liberty Award‘ udélovana od roku 2007
,odvaznym novinarum, kteti davaji hlas kazdodennimu boji za svobodu’. Cynic¢téji uz to nejde. Firma,
jejiz produkty vas ¢ini zavislymi a tudiz nesvobodnymi, udéluje cenu za svobodu.“

V Cesku se udéluje nékolik novinai'skych cen. Ur¢itou moZnost stfetu zajmi pfedstavuje a
predstavovalo napriklad ¢lenstvi novinara ve spravni radé Nadace Open Society Fund Praha, ktera
od roku 2010 porada kazdoroc¢ni soutéz Novinarskd cena. Ve spravni radé Nadace OSF byli treba
novinari Jana Klusakova, Jan Urban, Igor Blazevi¢, Séfredaktor Respektu od roku 2009 Erik Tabery a
spoluzakladatelka DVTV z roku 2014 Daniela Drtinova. Posledni dva jmenovani byli ¢leny rady, on



mezi lety 2010 az 2011, ona 2014 az 2017.

V roce 2010 bylo v soutézi nominovéano, odneslo si ¢estné uznani anebo ji vyhralo mnoho autora
Respektu a v jedné z kategorii byl nominovan i Tabery. V roce 2011 byla mezi ocenénymi prevaha
Respektu jesté markantnéjsi a Tabery zvitézil v kategorii Nejlepsi psany komentar. V roce 2015 a
2017 vyhral kategorii Nejlepsi audiovizualni rozhovor, beseda nebo diskuse Drtinové kolega Martin
Veselovsky. Prevaha ocenénych novinaru z vydavatelstvi Economia, jez vlastni témér z devadesati
procent Zdenék Bakala, je v soutézi obrovska. Nakonec je treba poznamenat, Ze je vybira nezavisla
porota, jejiz sloZeni prestalo byt rokem 2016 zverejnovano.

Kdyz jsem kdysi zadal o rozhovor vykonného reditele Nadace OSF Roberta Basche, tak celkem
sarkasticky vzkazal, Ze ne, Ze aZ on bude chtit ventilovat néjaké téma, tak se pry ozve. Ostatné
ustredi nadace sidli v Praze celkem blizko redakce ParlamentnichListt.cz. Kdyz jsem oslovil na
messengeru Drtinovou tfeba s otdzkou, jestli je to s cenami v poradku, neodpovédéla.

Novinarské cesty

V knize Koupeni novindri se Udo Ulfkotte také zamysli nad sponzory financovanymi cestami: , Ve
Frankfurter Allgemeine Zeitung, budiz to zde jeSté jednou zminéno, nebylo v mé dobé ,podmaznuté’
zpravodajstvi nikde tak zjevné jako ve fejetonu. Prinejmensim k fejetonu patrici turisticka a
cestovatelska ¢ast méla vzdy neprehlédnutelny stoh pozvanek na cizi stranou financované (luxusni)
cesty do vzdalenych zemi. Bezplatné cesty, pri nichz platici sponzori u danych témat zcela jisté
ocekavali urcité obsahy, tedy navazujici PR. Financovani cesty bezprostrednim objektu zpravodajstvi,
napriklad leteckou spolecnosti nebo cestovni kancelari, nebylo ndm novinarum zakazovano. Takové
cesty byly mezi nas rozdélovany mnohem aktivnéji. A my jsme ve svych ¢lancich ¢asto nepoukazali
na to, kdo cesty financoval. Ale i to bylo, jak si vzpominam, zcela ,normalni’ i v jinych medidlnich
podnicich.”

Vzpomind i na navstévu jednoho z nejbohatSich muzi svéta, sultdna a diktatora Kébise z Omanu.
Letél jako VIP v prvni tridé a cilovym letiStém prosSel plynule vSemi kontrolami. Pred halou na néj
¢ekala limuzina s ridicem a tlumocnikem, ktery byl i jakousi zivouci penézenkou. Novinar nikdy nic
neplatil. ,,Ano, sultan zaplatil dokonce i muj vycvik certifikovaného zachranného potapéce PADI s
Jasonem Erodottu jako privatnim ucitelem. Sultan zaplatil vSechno, co bylo natuctovano na pokoj.
Spinavé pradlo, které jste si pred odjezdem nechali je$té jednou vyprat, pohlednice z obchodu se
suvenyry, drahé telefonaty z hotelu do redakce, navstévy ve vybranych restauracich. Takovy pry je v
zemi zvyk u hostu sultdna, tvrdil statni doprovod. Byl jsem naivni a hloupy, Ze jsem to prijal. Nebot
pak jsem byl samozrejmé zkorumpovany.“

V ¢eskych soukromych médiich je praxe podobna. Redaktori jezdi na zahranicni cesty Casto diky
pozvankam sponzort kvuli tomu, aby napsali ,pozitivni“ ¢lanky. Autor tohoto textu byl na nékolika
takovych cestach a vzpomina na hovory s novinari, kteri se mu svérovali se zazitky ze
sponzorovanych cest po Némecku, Ukrajiné ¢i USA. Co si vzpomind, nikdo nikdy sponzora cesty v
¢lanku neuvedl. Na prvni novinarské cesté do Ciny, kterou zafidila s pomoci tamniho ministerstva

VVVVV

Préava. Nikde se nepsalo, Ze to platila Cina.

Na druhou stranu je treba zminit, ze mu cestu po Rusku ¢astecné sponzorovaly firmy podnikatele s
dobrymi vychodnimi kontakty Zdenka Zbytka, coz bylo na konci ¢lankl vzdy uvedeno s bannerem
zminénych firem. To ale nezabréanilo Tomasi Urbanovi z Clovéka v tisni zverejnit v roce 2015 ve
studii ,Radikéalni listy? Server Parlamentni listy je Mekka radikalti” na strankdach tisténych Lidovych
novin zjevnou lez, kdyz psal, ze Zbytek Rychetskému sponzoroval cestu na Donbas. Studii pry
zpracovaval nékolik mésict a procetl pri tom tisice ¢lanku. KdyZz jsem mu pres Facebook napsal, pro¢



si nevsiml ,podékovani sponzorovi“ pod reportazemi z Ruska, omluvil se a elektronickou verzi studie
opravil.

O autorovi knihy

Némecky novinar Udo Ulfkotte zemrel v roce 2017 a popisovany bestseller - za 18 tydnt si ho
koupilo pres 120 tisic lidi - vySel ¢esky o rok pozdéji. Na strankach ParlamentnichListu.cz vylicila
jeho zivot a kariéru historicka a politolozka pusobici ve Finsku Veronika Su$ova-Salminen, kdyz na
uvod napsala: ,Kolem smrti némeckého novinare a aktivisty Udo Ulfkotteho se objevila cela rada
spekulaci. To ale neprekvapi pri pohledu na Ulfkottetv profesni zivotopis a také zdjmy. Jako novinar
prosel zajimavou kariérou od reportéra z muslimskych zemi pro prestizni denik az po autora
bestselleru s konspiracnim nadechem.”

V ¢lanku Susova-Salminen rozebira, ze Ulfkotte z prestizniho Frankfurter Allgemeine Zeitung v roce
2003 neodesel az tak uplné dobrovolné. Redakce ho pry presunula do digitalniho vydani, coz
pochopil jako degradaci a z novin pak sam odesel. V némeckém mainstreamu se ohledné toho psalo,
Ze si Ulfkotte skrze knihu s byvalym zaméstnavatelem vyridil ucty. On sam to vidél zcela jinak. Jeho
bestseller vsak tradicni némeckéa média zcela ignorovala.

Kdyz vSak 13. ledna 2017 ve véku 56 let zemrel na srdecni infarkt, jak informovala jeho rodina, jeho
smrti se vénovaly vSechny vétsi némecké mainstreamové noviny, které mu vétsinou vénovaly kratkou
zpravu Ci kratky a vesmeés vkusny nekrolog.

Zdroj: https://www.parlamentnilisty.cz/



