Nadacni fond nezavisle zurnalistiky
prozkoumal oligarchizaci médii v CR. Na
oligarchu - zloCince Bakalu vSak zapomnél

- CZ24 News | 9. prosince 2020

CESKO: Reditel Nada¢niho fondu nezavislé zurnalistiky Josef Slerka sdilel odkaz na materiél z webu
své organizace, ktery je vénovan problematice oligarchizace médii.

Z materialu vyplyva, Ze Ctverice podnikatelskych uskupeni v republice kontroluje drtivou vétsinu
zpravodajského obsahu, ktery se dostane k ¢eskym ¢tenarum a divakim.

,Skoro 70 % dospélych obyvatel Ceské republiky sledujicich zpravy se v lofiském roce alespoi
jednou tydné setkalo se zpravodajstvim médii ovladanych premiérem Andrejem BabiSem. Podobny
zasah maji i zpravodajské kanaly, které dnes patri Petru Kellnerovi. Také zpravodajsky zasah skupiny
Daniela Kretinského a podnikatell Penty je obrovsky,” uvadi publikace.

Podle myslenek autoru studii z politického vlivu Andreje BabiSe profituje cela rada firem spadajicich
pod ,svérensky” holding Agrofert Ci investicni fond Hartenberg i ekonomicky. Poznamenava se,
Ze statem rizené firmy utraceji za inzerci v jeho médiich, ¢asto bez vybérovych rizeni.


https://cz24.news/nadacni-fond-nezavisle-zurnalistiky-prozkoumal-oligarchizaci-medii-v-cr-na-oligarchu-zlocince-bakalu-vsak-zapomnel/
https://cz24.news/nadacni-fond-nezavisle-zurnalistiky-prozkoumal-oligarchizaci-medii-v-cr-na-oligarchu-zlocince-bakalu-vsak-zapomnel/
https://cz24.news/nadacni-fond-nezavisle-zurnalistiky-prozkoumal-oligarchizaci-medii-v-cr-na-oligarchu-zlocince-bakalu-vsak-zapomnel/

Daéle se pripomind, ze portél iDnes predplatitelim online deniku nabizel prednostni terminy
vySetreni a operaci ve zdravotnickych zarizenich spadajicich pod Hartenberg.

»Jak vSak upozornil v rozhovoru pravnik Ondrej Dostél: ,Prednostni zachazeni za uplatu je v Ceském
verejném zdravotnictvi nelegalni’,” stoji v publikaci.

V materialu fondu nechybi zminka o kauze spojené s ovliviiovanim redak¢niho obsahu
v internetovém deniku Info.cz. Ten patri Danielu Kretinskému.

,PR agentura C&B Reputation Management méla ovliviiovat ¢eskou spole¢nost ve prospéch Ciny.
Placend byla Gvérovou firmou Home Credit, ktera patri Petru Kellnerovi,” piSe

organizace.V materidlu rovnéz Ize najit odkaz na vyjadreni spolumajitele Penty Marka Dospivy

pro Hospodarské noviny z roku 2015. Ten se také dostal do ¢tverice oligarchi, jimz patii vyznamna
média.

Oligarchizace médii neni mytus: Skoro 70 % lidi sledujicich zpravy se v lonském
roce alespon jednou tydné setkalo se zpravodajstvim médii ovladanych
premiérem Andrejem Babisem. Podobny zasah maji i kanaly, které dnes patri
Petru Kellnerovi...https://t.co/ErrtTAbEYC5

— Josef Slerka (@josefslerka) December 7, 2020

,10, ze média vlastnime, nam dava jistotu, ze pro kohokoli bude horsi nas iracionalné napadat,”
uvedl.

Jak se (ne)dostat na seznam

V zévérecné ¢ésti autori vyjmenovali situace stretll zdjmu v pripadé vlastnictvi médii. Mezi nimi jsou
priklady, kdy vlastnik média Ci koneény beneficient je politicky exponovanou osobou, nebo kdy
spolecnosti, které patri do vlastnikova média, maji vysoky objem smluv se statem anebo podnikaji

v oblastech specialné regulovanych statem.

Uzivatelé socidlni si vSimli toho, Ze v materidlu nefiguruje jméno miliardare Zdenka Bakaly, ktery se
vénoval Cetnym aktivitdm, vCetné tézebniho prumyslu, energetiky a bytového hospodarstvi. Od

roku 2008 oligarcha vlastni vétSinovy podil firmy Economia, ktera vydava napriklad

denik Hospodarské noviny, tydenik Respekt a Ekonom a spravuje

portaly iHNed.cz, Aktudlné.cz, Centrum.cz a Atlas.cz.

Zrejmé nasledujici poznamka v publikaci nebyla pro ¢tenare dostacujici.

,Ackoliv v minulosti byl podle uvedenych kritérii ve stfetu zajmu majitel vydavatelstvi Economia
Zdenék Bakala, dnes tomu tak podle dostupnych informaci neni. Jeho ekonomické zajmy se v
prubéhu let zménily a jiz fadu let on ani firmy na néj napojené nepodnikaji v oblastech specialné
regulovanych statem, ani neuzaviraji smlouvy se statem, “ pravi se ve studii.

,V grafu mi chybi média Bakaly, denné pritomnd na obrazovkach ¢été. Asi permanentka. Nechci
verit, ze je to imysl. Denik N taky nepatii socialnim pripadim,” zareagoval Robert Masarovic.

,Vzdy mne fascinuje ta selektivni slepota. Bakala nic?“ vyslovil se Vit Blaha.


https://t.co/ErrrAbEYC5
https://twitter.com/josefslerka/status/1335884205381869569?ref_src=twsrc%5Etfw

»,Na Bakalu se zapomina i v také malickosti, jako je trestni stihani,” podotkl Jiri Volkan.

Dalsi sledujici poloZili autorim spoustu otézek.

,A kdo by teda idedlné mél média vlastnit? Ptdm se vazné. Pokud méame soukromé vlastnictvi, je
prece logické, ze i média vlastni bohati lidé. A kdo je podle vas jesté oligarcha? Ten, kdo je hodné
hodné bohaty, nebo jen ten, kdo mé obchodni vztahy se statem? Nebo ten, koho tak oznacite?”
dotazuje se Vladimir Mlynar.

Objevili se i takovi, kteri se rozhodli doplnit material vlastnimi zkuSenostmi.

,Bonus: Dvorék z CT se velmi dobfe zné s Kellnerem, v 90. letech spolu dokonce podnikali. (Zdroj:
osobni setkani s obéma.) Nehledam v tom ale konspiraci, spise je to doklad malosti rybnicku.
Mezitim se z CT stala oligarchie sama o sobé,“ napsal Pavel Kohout.

Zdroj: https://cz.sputniknews.com



