
V Německu zakázali vysílání kanálu RT DE.
MZV RF již oznámilo odvetná opatření
- CZ24 News | 4. února 2022

RUSKO/NĚMECKO: Komise pro registraci a dohled nad německým mediálním regulátorem MABB
zakázala vysílání televize RT DE v zemi, a to kvůli chybějícímu povolení. Ruské ministerstvo
zahraničí na tento krok vzápětí zareagovalo.

„Komise registrace a dohledu (…) se 1. února 2022 oficiálně odvolala proti vysílání kanálu RT DE a
zakázala jeho provoz v Německu, protože k tomu není povolení, které je potřeba v souladu s
právními předpisy o médiích,“ píše se v tiskové zprávě orgánu.

Komise uvedla, že RT DE je vysílací kanál, který potřebuje povolení, jak to vyžaduje paragraf č. 52
státní smlouvy o činnosti poskytovatelů služeb v mediální sféře.

Kromě satelitního vysílání požádal regulátor také zastavení vysílání na webu, přes mobilní aplikace
nebo chytrou TV aplikaci RT News. Německá strana se přitom domnívá, že televizní stanice nemůže
apelovat na další povolení platná v EU.

Společnost RT DE Productions se proti rozhodnutí odvolá u soudu. Uvedla to zástupkyně
šéfredaktora RT Anna Bělkinová s tím, že kanál bude i nadále vysílat z Moskvy.

K situaci se vyjádřila šéfredaktorka agentury Rusko dnes, Margarita Simoňjanová, která prohlásila,
že vysílání bude pokračovat.

„Německý regulátor MABB dnes rozhodl, že produkční společnost RT DE Productions by měla
přestat vysílat na satelitu Eutelsat, SMART TV, webových stránkách, aplikacích RT, a také na
platformě Odysseus. Jenže RT DE Productions neprovozuje vysílání vůbec – ani v Evropě, ani
kdekoliv jinde. Společnost jen vyrábí několik programů pro televizi RT DE, která vysílá z Moskvy a
která má všechna vysílací práva jak v Německu, tak i v dalších 32 zemích Evropy. To je naprostý
nesmysl. Vysílání nezastavíme. Je to stejně absurdní, jako kdyby ruský výbor pro komunikaci a
masmédia Roskomnadzor zakázal kanálu Deutsche Welle vysílat na jejich vlastních stránkách.
Mimochodem, za pokus to stojí,“ uvedla Simoňjanová.

Již dříve Rusko dnes plánovalo zahájit celodenní a celonoční vysílání v němčině. Zpravodajská studia
kanálu RT DE, která se nacházejí v Moskvě a Berlíně, měla vysílat zprávy, talk show a dokumentární
filmy. V den spuštění televize ale YouTube nový kanál zablokoval.

V srpnu obdržela společnost RT DE oficiální zamítnutí žádosti o udělení vysílací licence od
Lucemburska, které odkazovalo na „informace a analýzy německých úřadů“. V září YouTube trvale
uzavřel dva kanály RT DE za údajné „porušení pravidel komunity“. RT DE byla přitom na čtvrtém
místě z hlediska vlivu mezi německy hovořícími médii a podle údajů Tubular Labs
předstihlaDeutsche Welle a další německá média.

Později ruský velvyslanec v Berlíně Sergej Něčajev řekl, že Rusko „rozhodně“ odpoví na zastavení
vysílání televizního kanálu RT DE v Německu. Mluvčí ruského ministerstva zahraničí Maria
Zacharovová a ruský ministr zahraničních věcí Sergej Lavrov již dříve uvedli, že Rusko může být
nuceno na to reagovat. Jak sdělili agentuře RIA Novosti v tiskové službě mediálního managementu
Berlín-Brandenburg (MABB), 17. prosince 2021 zahájil mediální regulátor soudní řízení proti RT DE

https://cz24.news/v-nemecku-zakazali-vysilani-kanalu-rt-de-mzv-rf-jiz-oznamilo-odvetna-opatreni/
https://cz24.news/v-nemecku-zakazali-vysilani-kanalu-rt-de-mzv-rf-jiz-oznamilo-odvetna-opatreni/


Productions GmbH v souvislosti se spuštěním programu. Tobias Schmid, mluvčí německých
mediálních regulátorů a vedoucí evropského mediálního dozoru, o této situaci „informoval Eutelsat“,
sdělili v MABB.

 

MZV RF oznámilo odvetná opatření

Rozhodnutí německého regulátora médií zakázat vysílání RT DE nutí Moskvu k odvetným opatřením
proti akreditovaným německým médiím. Dnes o tom informovalo ruské ministerstvo zahraničí.

„Tento krok nás zbavuje jakékoli jiné možnosti reakce. Nezbývá než začít zavádět odvetná opatření
proti německým médiím akreditovaným v Rusku, a také internetovým zprostředkovatelům, kteří
svévolně a bezdůvodně smazali účty kanálu ze svých platforem,“ poznamenalo ruské ministerstvo.

Kromě toho rozhodnutí regulátoru na ministerstvu označili za „jednoznačný signál, že ruské obavy
jsou demonstrativně ignorovány“.

Stejně tak ruský resort zdůraznil, že rozhodnutí regulátoru bylo přijato i přesto, že média fungovala
na základě licence k satelitnímu vysílání vydané Srbskem, a to plně v souladu s Evropskou úmluvou o
přeshraničním televizním vysílání, jejíž smluvní stranou je i Německo.

Zástupce stálého představitele Ruska při OBSE Maxim Bujakevič také dodal, že Moskva bude
požadovat od představitele organizace pro svobodu médií jasnou reakci na rozhodnutí Berlína.

 

ZDROJ

https://cz.sputniknews.com/20220202/v-nemecku-zakazali-vysilani-kanalu-rt-de-mzv-rf-jiz-oznamilo-odvetna-opatreni-17446815.html

