Pondělí, 24 října, 2022
CZ24.NEWS

JSME TU PRO TY, KTEŘÍ CHTĚJÍ
SKUTEČNĚ POZNAT PRAVDU

  • Hlavní
  • Česko
  • Slovensko
  • Svět
  • Politika & Lid. práva
  • Ekonom & Byz
  • Komentáře
  • Historie Války Army
  • Věda & Tech
  • Islam Teror Migrace
  • Eko & Klima
  • Zdraví & Covid
No Result
Zobrazit více
  • Hlavní
  • Česko
  • Slovensko
  • Svět
  • Politika & Lid. práva
  • Ekonom & Byz
  • Komentáře
  • Historie Války Army
  • Věda & Tech
  • Islam Teror Migrace
  • Eko & Klima
  • Zdraví & Covid
CZ24.NEWS
No Result
Zobrazit více

Vidlák: Současná vláda nás žene vstříc katastrofě. Buď nevědí, co dělají, nebo vědí a chtějí to (Rozhovor)

24. října 2022
v Hlavní, Komentáře
Zvětšovač písma:
A A A
Fialova vláda: Kabinet plný tikajících časovaných bomb

image_pdfStáhnout PDF
Sledujte nás na Telegramu: 👉  @cz24news

ČESKO: Jedním z výrazných rysů dneška je odtržení od reálného života, a jak tento jev sílí a trvá, tak to má vážné důsledky pro rozhodování. Slovně se tak například odstřiháváme od závislosti na Rusku, uvalujeme sankce, ale v realitě platíme za ruské suroviny, bez kterých se neumíme obejít, mnohem víc. „Takhle se vede prohraná válka,“ zhodnotil evropskou taktiku náš host Vidlák v předchozí části rozhovoru s tím, že vymýšlení prohraných agend jede v Evropě jako na běžícím páse už třicet let. A tak dnes Evropa, i naše země, připomíná chlév, kde všichni zapomněli, že se musí pravidelně vykydat a že nestačí odpad jen překrýt slámou, protože když se pak do takové zapomenuté vrstvy píchne, tak se vyvalí smrad. Přitom náš chlév je plný po střechu, a vše směřuje ke katastrofě.

Martina: Říkáš, že pokud platí, že společnost těží z idejí, které ji vybudovaly, a zanikají proto, že tyto ideje přestanou vyznávat, tak jsme na konci?

Vidlák: Ano.

Martina: Myslíš, že dvojí metr, a nejenom dvojí metr, ale také zpychnutí a opuštění těchto idejí, působí katastrofu, kterou jsi tady predikoval?

Vidlák: Vypadá to tak. Přichází to naráz úplně ze všech oborů lidské činnosti, nebo vůbec z každého lidského parametru, který se dá nastavit. Zkusme, sakra, nyní najít v České republice něco, co není v krizi.

Martina: Tak schválně, zkusme. Takže, zemědělství…

Vidlák: …v krizi.

Martina: Energetika, tak to asi ani nemusíme. Doprava?

Vidlák: Přetížená. Praha je pořád přetížená. Kdy se naposled vyřešila v Praze doprava? D1 byla sotva hotová, a už to zase bylo špatně, nebo málo.

Martina: A hlavně, jestliže nebudeme mít energie, tak nebude pokračovat výstavba, pravděpodobně půjde vlakům špatně jízda…

Vidlák: Výstavba pokračovat bude. Ale i kdyby tato část byla v pořádku, tak to stejně bude přetížené…

Martina: Tak co tam máme? Kulturu?

Vidlák: Nevím. Pořád si myslím, že lidi hlavně koukají na Vesničko má středisková, a dnešní moderní filmy se zdaleka netěší takové popularitě.

Martina: Něco přece musí fungovat, protože ještě stále společenská smlouva trvá. Ještě stále chodíme do práce, stále se scházíme, jsme různě v restauracích a oslavujeme narozeniny. Takže co myslíš, že funguje? Aspoň nějaké mezilidské vztahy, nebo ostrůvky?

Vidlák: Ostrůvky asi jo. Samozřejmě když je něco v krizi, tak se krize rozšiřuje postupně, takže se vždycky dá najít nějaký pozitivní příklad. Ale já bych to spíš řekl jinak. Myslím, že to kdysi říkal profesor Piťha, že když člověk připálí rýži, tak je celý hrnec v háji. A přitom je dole jen pár připálených zrníček, takže by se dalo klidně rajtovat na tom, že drtivá většina zrníček je přece v pořádku. Ale už jak k tomu člověk čichne, tak ví, že to v pořádku není.

Martina: My hospodyňky víme, že je potřeba to stáhnout, a povařit v tom mrkev. Ale ani to úplně všechno nezachrání. Vím, co tím chceš říct. Vlastně to platí i o bramboře, když ji připálíš, tak to, že ji skrojíš, neznamená, že přestane… Dobře, tak jinak: Když se zachraňovaly staroegyptské památky při výstavbě Asuánské přehrady, pronesla Jacqueline Kennedyová větu: „Když je společnost v krizi, tak zachovat znamená tvořit.“

Vidlák: S tím bych souhlasil.

Martina: Co bys zachoval ty? Co bys zachoval z idejí, na kterých tato společnost vyrostla? Které si musíme uchovat? Ke kterým hodnotám bychom se měli upínat a vracet?

Vidlák: Myslím, že se nakonec zase dostaneme k Desateru a že bez toho to víceméně nepůjde. Ale tyto původní hodnoty jsme začali opouštět už strašně dávno. Kdy naposled platilo, že je morální neopustit svou rodinu, a mít jednu manželku, mít s ní děti a prožít spolu celý život? Romantika není, že Romeo a Julie spolu umřeli, ale že děda s babičkou spolu zestárli. Kdy se tohle naposledy vyznávalo? Vždyť to už je déle, než třicet let.

Mravnost člověka je svázána s tím, že dodržuje svou smlouvu i tehdy, když je to nevýhodné

Martina: My si idealizujeme dobu, kdy to takto ještě bylo, protože to jinak nešlo. Teď se ocitám před sto, dvěma sty lety, a ani tam to nebyla moc romantika.

Vidlák: Ne, ale jako nakonec se vždycky dostaneme k tomu, že mravnost člověka je svázána s tím, že je schopen, jak bych to řekl, že dodržuje svou smlouvu i tehdy, když je to nevýhodné. A tohle jsme tak trošku ztratili, protože dneska se dodržuje smlouva jen tak dlouho, dokud je to dobré. Když kolem sebe vidím, kolik je rozpadlých rodin, a když moje manželka rodila, a byli jsme v porodnici, tak se sestřička vždycky ptala: „Vy máte pět dětí?“ A já říkal, „Ano, já mám pět dětí.“ Ale problém nebyl v tomto, to se dodnes ještě pořád vidí, že je v porodnici mamina, která má čtyři, pět dětí, ale největším úkazem bylo, že má děti s jedním chlapem. Řekl bych, že tohle jsme tak trošku ztratili.

Martina: V Desateru je toho víc. Cti otce svého i matku svou, nezabiješ, nepokradeš, nesesmilníš…

Vidlák: Nezávidět…

Martina: To tam….

Vidlák: Nepožádáš manželku bližního svého.

Martina: Myslím, že bychom to rozumně dali dohromady. Myslíš, že se ještě dá v lidech obnovit elementární úcta k těmto hodnotám, na kterých vystavěli tuhle společnost? A ne, že ne.

Vidlák: Myslím, že většinu těchto hodnot můžeme popisovat z hlediska Bible, Desatera. Ale já myslím, že většina těchto hodnot je lidsky dána právě tím, že lidstvo to má v genech, a to proto, že v časech krize, kdy je zle, nám tohle prostě pomáhá přežít. Že to nevzniklo tak nějak náhodou, že to prostě jsou hodnoty, které pomáhají v krizi přežít. A protože už jsme dlouho žádnou krizi neměli, tak už tyto hodnoty opouštíme, myslíme si, že peníze toto všecko vyřeší. A skutečně to dlouho tyto věci řešilo – samoživitelky neumírají v zimě hladem, a nemusejí vysvětlovat dětem proč…

Martina: Řekneme si to až po téhle zimě.

Vidlák: Jo, ale prostě to bylo tak. Dlouhá léta platilo, že samoživitelka – dobře, žila si mizerně – ale děti se najedly, nebo nemáme tady ještě úplně hladové děti. Dobře, neměly třeba na obědy ve škole, ale potom se doma nějak najedly z konzervy, nebo z horšího jídla, ale prostě hladem se tu neumíralo. Ale před sto lety bylo normální, že pokud taková matka přišla k nějakému nemanželskému dítěti, tak prostě strádala celý život, který pak zpravidla netrval nijak extra dlouho.

Se svobodou pohybu a podnikání přišla také svoboda krást

Martina: Protože navíc ji ještě společnost vydělila ze svého, tak zvaně slušného, nebo žitého středu, ze zvykového práva, řekněme.

Vidlák: Protože neměli žádné prostředky k tomu, aby ji nějakým způsobem živili.

Martina: Dobře. Ty jsi řekl: „Dlouho jsme tady neměli žádnou krizi,“ a s tím se dá souhlasit, přestože ještě na začátku minulého století, když se budeme bavit o roce 1920, se opravdu ne všechny děti, a ne všichni lidé najedli dosyta, takže to není zase tak dávno – ještě nedávno žili pamětníci. Ale jaké vysvětlení máš na to, že jsme tady měli ještě poměrně nedávno krizi svobody – je to třiatřicet let, co jsme cinkali na Václavském náměstí klíči, aby komunisté odešli – a všichni jsme tehdy chtěli svobodu zpět. Svobodu slova, svobodu pohybu, svobodu projevu a svobodu osobní. A my jsme si to nějak vycinkali, a žili jsme v domnění, že nám ji už nikdo nesmí ukrást. Jenže teď, když se o to pokouší tolik extremistů s regulérně totalitními praktikami a myšlením, tak najednou velká část lidí, kteří totalitu ještě prožili, jenom tak hledí, jako kdyby to znova nepostřehli. Jak tohle si vysvětluješ?

Vidlák: Když to tak řeknu, ano, s tou svobodou pohybu, svobodou podnikání, tak trošku přišla i svoboda krást. Že jo? Najednou bylo strašně mnoho lidí nepostižitelných. Prostě děly se tu neuvěřitelné věci. Všichni si to tak pamatujeme.

Martina: Trochu se zhaslo…

Vidlák: Ano. A šlo to. Stalo se něco? Nestalo. Nakonec se to ještě vyřešilo amnestií, když se to tak vezme, a i kdyby ne, tak stejně, vedlo to někam? Byl někdo odsouzen? Vzniklo něco spravedlivějšího? Všichni jsme si do jisté míry zvykli na to, že se to nějakým způsobem dá odklánět od státu. A daně se zase až tak úplně platit nemusí, dá se to vždycky tak nějak spočítat tak, aby to vyšlo lépe a dobře.

Na druhou stranu není divu. Co je EET? Byl to takový první pokus. Řekl bych naprosto jasné věci, že si téměř každý napíše do daňového přiznání, co se mu hodí, protože není, jak to zkontrolovat. Tak někdo vymyslel EET. Dobrý, chvíli se tomu tleskalo, že to je fajn, ale ono se to dá použít i jinak. Je to trošku jako přechod mezi renesancí a barokem, rozepnula se nám duše, všichni jsme se rozletěli, a pak jsme zjistili, že to produkuje nějaký hnůj, který zase musíme přikrývat. A vždycky někdo přijde s nějakým řešením, jak to udělat, a najednou nám začne říkat: „Já to vyřeším. Přitvrdíme tady.“ A přišla ohromná inflace zákonů. Vždyť se říká, že platí milión předpisů. Vždyť to ani nikdo nemůže přečíst.

Mnoho lidí si dnes klade otázku: „Co mi ta svoboda po roce 89 vlastně dala?“

Martina: I právníci říkají, že nejsou schopni obsáhnout ani občanský zákoník.

Vidlák: Všichni jsme svým způsobem jednou nohou v kriminálu, protože dnes každý denně něco porušujeme, a holt na někoho dojde, a na někoho nedojde, takže svým způsobem není divu, že si obyčejný člověk přeje nějakou stabilitu a trošku jistotu. A že se tím na druhou stranu nechává připravovat o svobodu? Tak si říká: „Co mi ta svoboda vlastně dala?“ Asi méně, nebo ne dost, a naopak mu toho víc vzala, respektive pro něj mnohem méně platila. Ne, ještě to zkusím říct jinak: Pro spoustu lidí sice vznikla svoboda pohybu, kterou nikdy nevyužili, ale dopadla na ně svoboda krást.

Martina: Páni! Z toho, co jsi teď právě řekl, vyplývá, že ty rok 89 možná nevnímáš až jako takový kauf. Anebo, že se to zvrhlo. Jak to mám přesně pochopit?

Vidlák: Na to se strašně špatně odpovídá. V té době mi bylo devět, takže jsem to extra nějak nevnímal, pro mě vlastně rok 89 znamenal především to, že jednoho dne přišla soudružka učitelka do třídy a řekla: „Od teďka jsem paní učitelka, a kdo mně bude říkat soudružko učitelko, dostane zvláštní úkol.“ To je pro mě to, co si pamatuju z roku 89, 90.

Martina: Dobře, ale o něčem se bavili rodiče doma, v něčem jsi přece jenom vyrůstal. Chápu, že nemáš osobní prožitek, ale dobře, bavme se o tom vyčteném a o tom, o čem jsi na venkově, nebo v Sokolově, mluvil s lidmi, kdy ti pak bylo třeba patnáct.

Vidlák: Kdybych to měl nějak shrnout, tak bych řekl, že jsem viděl potom to, co se stalo v 90. letech, trošku jako Karel Kryl. On má pár moc hezkých písniček už z porevolučního období, a myslím, že byl opravdu jeden z prvních, kdo to zavnímal. Je to možná i jeho osobní tragédie, že dvacet let tvrdě bojoval, fakt se snažil, a dal tomu celý život, aby sem přišla svoboda, a měl o ní nějakou představu. Ale jako jeden z prvních zjistil, že ten směr potom vede někam úplně jinam.

Martina: Já ti teď chci pomoct, protože po tom, co jsi teď řekl, se najde spousta lidí, kteří ti otřískají o hlavu to, že vlastně opěvuješ totalitu, protože ta ti dává alespoň nějaké jistoty. Musel jsi mít bydlení, jinak jsi byl příživník, stejně tak jsi musel mít práci, když sis ji sám nenašel, tak jsi dostal umístěnku, a pak jsi držel pusu, krok, nikam ses nepodíval. Když jsi vystrčil hlavu, tak jsi po ní dostal. A přesto všechno to skýtalo určitá pozitiva a sociální jistoty – a zaplatili jsme za to „jenom“ tou svobodou. Tak. Jak to teď vlastně vnímáš? Vím, že to je těžké, a nechci tě grilovat. Ale zajímají mě Vidlákovy názory na tuto složitou věc.

Vidlák: Když jsme se přestěhovali na Moravu, tak tam s námi ještě bydlel starý dědeček, umřel v devadesáti, moudrý muž, který zažil ještě třicátá léta. A žil s námi tři roky a zásoboval mě vzpomínkami, historkami, a jedna z takových nejzajímavějších byla tato: Dědeček byl kulak, měl své pozemky, a v padesátých letech byl řádně rozkulačen. A po celý zbytek života byl v podstatě utlačován tím, že původně svobodný rolník a zemědělec – měl to skutečně v sobě, a když pak mohl, tak se k tomu zase rád, do jisté míry, vrátil – mohl najednou dělat pouze krmiče v prasečáku. Celý zbytek života, až do důchodu, do kterého šel někdy koncem osmdesátých let, pracoval v prasečáku, a byl tak strašně utlačován, že si za tu dobu vydělal jen na tři baráky. Tak jaká vlastně ta totalita byla?

Martina: Nicméně si asi trošku nakradl, ne?

Vidlák: Opravdu z platu, z platu krmiče v prasečáku, a svou pílí. Dobře, byl opravdu zvyklý pracovat, prostě měl ten základ ze třicátých let, a pracoval úplně jinak než my ostatní. On ještě v osmasedmdesáti uměl zahrádku, těch svých 500 čtverečních metrů, zrýt rýčem. Svou pílí, i se svým nízkým příjmem v prasečáku, to dotáhl na to, že jeden dům kompletně postavil, synovi do značné míry pomohl postavit druhý, a třetí dům pro dceru řádně zrekonstruoval, dostavěl tam chlévy, dostavěl sklep, a to všechno udělal ze svého platu krmiče v prasečáku. On, třídní nepřítel. Jaký ten režim vlastně doopravdy byl?

Svoboda není dána zákonem, ale základní úctou a respektem k druhému životu. A když jsme o tuto úctu přišli, a žijeme v atomizovaném světě, tak jakou cenu v tom má svoboda?

Martina: Moje část rodiny také skončila v JZD, a vím, že samozřejmě byl deputát, a všechna jejich prasata a drůbež žila z krmiva, které bylo v JZD. Tak jenom proto jsem si dovolila tu prostořekou poznámku, kterou bych nechtěla ublížit tvému dědečkovi. Ale teď mi řekni jenom jednu věc: Existuje něco, čemu můžeš obětovat svobodu? Protože přicházíme o svobodu slova, za covidu mnozí přišli o svobodu podnikání, přicházíme o svobodu všeho možného – nevím, jak ji rozsekat, protože, jak se říká, svoboda je nedělitelná a můžeme ji rozkouskovat na všechny různé svobody, které jsme už tady vzpomenuli. Ale ve výsledku buď svobodu máš, nebo nemáš.

Vidlák: Myslím, že o ni trošku přicházíme. Slovy Komenského bych řekl, že vichřice hněvu jsou na nás uvrženy hříchy našimi. Svoboda, podle mne, není v tom, že by byla daná jakoby v principu zákonem, ale nějakou elementární úctou k druhému, k životu, k respektu. A když jsme přišli o respekt k druhému – bavili jsme se o tom, když jsem říkal, že jsme všichni atomizovaní – tak jakou cenu má svoboda v atomizovaném světě, když se stejně nemůžeme potkávat, a stejně si vlastně radši nic neříkáme? A to začalo dřív, než to někdo začal osekávat. Spíš mám skoro pocit, že politici vyhověli společenské poptávce, že když už se spolu nebavíme, tak k čemu mít svobodu? Nebavíme se spolu, nestýkáme se, neříkáme si věci, které nechceme slyšet, tak k čemu tedy ještě potřebujeme nějakou svobodu.

Martina: A navíc to lapidární: „Rozděl a panuj!“

Vidlák: Ano.

Martina: Dobře. Ale 3. září se na Václavském náměstí sešlo nějakých sedmdesát, sto tisíc lidí. To znamená, že ti nezůstali sedět doma. Překvapilo tě to?

Vidlák: Ano, překvapilo. Nemyslel jsem si, že jich bude tolik. Řekl bych to takhle: V době covidové se demonstrovalo za svobodu od všech těch opatření, a upozorňovalo se na všechny jevy ve společnosti, na to, jak budou nové zákony napsány šikovně tak, že budeme mít nouzový stav, který bude trvat věčně, a tak dále, a že je to už připravené. A jeden můj nejmenovaný kolega bloger, když jsem ho zval na zabijačku, mi zcela vážně tvrdil, že nebude moct přijet, protože už všichni budeme v covidovém koncentráku. A za tuhle svobodu demonstrovalo na náměstích tisíc, dva tisíce, pět tisíc lidí, nechci nikomu křivdit, deset tisíc. A myslím, že teď na Václavák lidi nepřišli kvůli tomu, že by měli pocit, že je ohrožena jejich svoboda, ale kvůli tomu, že začali mít pocit, že je ohrožena jejich základní lidská existence.

Martina: Několikrát jsi se vyjádřil v tom smyslu, že ti nahoře, současná vláda, a jejich, a teď použiju košilaté slovo, kámoši, se ze všeho nejvíce bojí toho, že se lidé proti nim sjednotí.

Vidlák: Ano.

Lidé se sjednocují, protože začíná jít o život, o statky i hrdlo

Martina: Je to logické, z toho musí mít každá vláda strach. Myslíš, že to už začalo? Že se lidé sjednocují?

Vidlák: Myslím, že ano. Ale myslím, že se sjednocují proto, že začíná jít doslova a do písmene o život. Možná ještě ne v tom smyslu, že ještě pořád nepochoduje žádná cizí armáda na naše hranice, ale že opravdu začíná jít o poslední zbytky toho, co ještě máme. Prostě že začíná jít pomaloučku o statky i o hrdlo.

Martina: Ale že by vládní strany zaznamenaly nějaký strašlivý debakl v komunálních volbách, to konstatovat nemůžeme. Jejich strany dostaly méně mandátů než v minulých volbách, ale nikoli dramaticky méně. Takže se zdá, že demonstrace 3. září nebyla žádným referendem o vládě. Nebo to nevyšlo? Jak to vnímáš?

Vidlák: Především bych řekl, že spoustě lidem ještě nepřišly nové složenky, nepřišly jim nová vyúčtování za elektřinu. Ještě je hromada lidí, kteří pořád platí ty své 3 000 záloh, a ještě se jim nestalo, že je to najednou pětadvacet, nebo i kdyby jenom patnáct. A z těch, kterým se to třeba stalo, myslím, že zatím spousta vůbec přemýšlí, jak z toho ven. A že 100 000 lidí, co bylo na Václaváku 3. září, to jsou ti, kteří už nevědí, nebo už nemají žádnou svou vlastní cestu, jak by z toho mohli vystoupit, nebo jak to vyřešit.

Martina: A to je jim zatím teplo. Zatím ještě, jak jsi řekl, mnohým ani nepřišlo nové vyúčtování záloh. A přesto přišli. To znamená, že jako modří už vědí, že mnoha lidem to už dochází. A já k tomu rovnou připojím i demonstraci ve středu 28. září: Jak ji hodnotíš? Jak hodnotíš celý tento vývoj?

Vidlák: Myslím, že na začátku září – člověk si zvykne i na šibenici – při první demonstraci, byl strach z vývoje velký, a tak lidé přišli. A teď jsme o měsíc dál, a už další měsíc žijeme s tímto strachem, a zatím to nebylo nikam posunuto dál. V podstatě se situace oproti začátku září zase příliš nezměnila, takže jsme zase mnohem zvyklejší na to, co se děje. A i když zase přibylo hnoje, tak jsme si zase trošku zvykli na to, že to tedy zase víc smrdí, a prostě to bude ještě nějakou dobu trvat.

Martina: Než lidé prozřou.

Vidlák: Ano.

Současná vláda nás žene vstříc katastrofě. Buďto nevědí, co dělají, nebo to vědí, a chtějí to. Asi mnozí mají připraveny vilky v Americe.

Martina: A prozřou, až budou opravdu na dně? Nebo je šance o trochu dříve?

Vidlák: Já bych si přál, aby to bylo dříve. A to je trošku i důvod, proč se snažím lidi na tyto demonstrace svolávat. Moje úvaha je taková, že se tam může do jisté míry připravovat nějaká budoucnost. Ale nikdo neví, kam tato krize dojde, do jaké míry bude hluboká, čeho všeho se dotkne. Je to takové trošku jako rozsévání, kdy člověk neví, jaká rostlina z toho vyroste. A hlavně v této situaci vůbec neví, co z toho půjde použít do budoucna.

Martina: Velmi mě zaskočilo, když jsem po první demonstraci slyšela vyjádření Petra Fialy a vůbec vládních představitelů – to nálepkování. Toto nálepkování už je klišé, které se opravdu nesmírně shoduje s tím, co si pamatuji z totalitního režimu, protože jsem byla v té době starší, pamatuji, kdy každý, kdo měl jiný názor než vládnoucí komunisté, byl pohůnek placený imperialisty, zrádce v žoldu kapitalistů, agent Washingtonu, rozvraceč placený z USA, případně západním Německem, americká pátá kolona, nebo alespoň jasný nepřítel lidu. A dnes lidé, kteří tam přišli – mnozí, proto, že opravdu, jak jsi říkal, mají strach – jsou agenti Kremlu, proruští trollové, ruská pátá kolona, Putinovi slouhové. Dotklo se tě to?

Vidlák: Ne, už ne. Už jsem to slyšel tolikrát, že už mě to vlastně nepřekvapilo. A myslím, že svým způsobem ta vláda pomaloučku už ani nic moc jiného říct nemůže. Co by měli říct jiného? „Dobře, lidi, tak jsme se mýlili. Máte pravdu, tak my tedy uděláme to, co říkáte.“?

Martina: A proč se to tak podobá rétorice z totalitní doby?

Vidlák: O svobodu už jsme zase pomaloučku přišli, už delší dobu. Řekl bych, že to, v čem je dnešní doba jiná oproti té komunistické, je to, že tenkrát komunisti aspoň uměli říct natvrdo: „My vám omezíme svobodu, je to pro vaše dobro.“ A dneska je to spíš salámová metoda. Tenkrát se to ještě řeklo natvrdo. Za všecko mohla státní moc, státní mašinérie, všichni věděli, že za všechno můžou komunisti, a bylo to tak nějak dané. Oni skutečně měli za všecko odpovědnost, oni ji převzali, a taky za všechno mohli. Teď bych spíš řekl, že jsme o svobodu přišli, ale nikdo za nic nemůže.

Martina: Je pravda, že dohledat někoho, kdo by byl ochoten převzít za cokoli odpovědnost, je prakticky nemožné. Ty o premiérovi Petrovi Fialovi píšeš jako o „blyštivém Péťovi“, nebo jako o „bruselském lokajovi“, myslíš, že za všechno může on, že za všechno může tahle vláda?

Vidlák: Všechny demonstrace, vůbec to, co se teď děje, posuzuji z toho hlediska, že bych opravdu rád řekl, že viním Petra Fialu z toho, že prostě žene bičem to spřežení ke katastrofě, a místo, aby se snažil brzdit, naopak ještě zrychluje. To bych řekl, že tak skutečně je, protože je premiér. Netroufám si říct, nemůžu nikoho obvinit z toho, že se někde dějí nějaké zákulisní dohody, že odněkud existuje nějaký tlak. Nikdo nemůže být vinen tím, že není hrdina, ale když to porovnám s předchozími vládami, tak podle mě je rozdíl v tom, jít vstříc katastrofě s radostí a s úsměvem, a ještě tomu napomáhat, nebo se aspoň pokoušet to zadržovat, třeba i špatně. Takže já současnou vládu viním především z toho, že nás se vší silou a energií žene vstříc katastrofě. A hrozně by mě zajímalo, jestli to dělají proto, že nevědí, že nás ženou vstříc katastrofě, nebo, že to vědí, a chtějí to takhle udělat.

Martina: Ale katastrofa se asi bude týkat i jich. Pokud nemají letenky, což prý mnozí mají. Ale to už jsou jenom zlé větičky.

Vidlák: Je to jenom moje spekulace, ale řekl bych, že spousta z nich má někde na Floridě, nebo v Kalifornii, nějakou vilečku.

 

ZDROJ: radiouniversum.cz

Upozornění: Tento článek je výlučně názorem jeho autora. Články, příspěvky a komentáře pod příspěvky se nemusí shodovat s postoji redakce cz24.news. Medicínské a lékařské texty, názory a studie v žádném případě nemají nahradit konzultace a vyšetření lékaři ve zdravotnickém zařízení nebo jinými odborníky.
Další
Robert FICO hosťom v TV SLOVAN 24.10.2022 (VIDEO SK, 1 hod 12 min)

Robert FICO hosťom v TV SLOVAN 24.10.2022 (VIDEO SK, 1 hod 12 min)

Komentáře a diskuse jsou také otevřeny na našem Telegramu https://t.me/cz24news kde se automaticky zobrazují všechny články

Začněte diskusi

Nejnovější videa

Robert FICO hosťom v TV SLOVAN 24.10.2022 (VIDEO SK, 1 hod 12 min)

Robert FICO hosťom v TV SLOVAN 24.10.2022 (VIDEO SK, 1 hod 12 min)

24. října 2022
Neschopný Brusel se bojí.  Župan ministryně Černochové – ABJ Jany Bobošíkové (VIDEO CZ, 23 min)

Neschopný Brusel se bojí. Župan ministryně Černochové – ABJ Jany Bobošíkové (VIDEO CZ, 23 min)

24. října 2022
STAN LÍTÁ V KORUPCI JIŽ 12 LET! – UKRAJINSKÝ PRODEJ ZBRANÍ RUSKU  -VLÁDNÍ SEKTA VS. KŘEČEK – nekorektní zprávy F. Kubáska (VIDEO CZ, 23 min)

Obsazení České televize, zneužití terorismu, nebezpečné očkování – POLITICKY NEKOREKTNÍ ZPRÁVY (VIDEO CZ, 38 min)

24. října 2022
Aktuálně z USA: Trump „pravděpodobně bude muset“ kandidovat; rekordní nelegální migrace …. a další videozprávy (VIDEO CZ, 3 min)

Aktuálně z USA: Trump „pravděpodobně bude muset“ kandidovat; rekordní nelegální migrace …. a další videozprávy (VIDEO CZ, 3 min)

24. října 2022
Kevin Hughes: KONSPIRACE PŘESTÁVÁ BÝT KONSPIRACÍ: GLOBÁLNÍ ELITY SPOJILY SVÉ SÍLY K VYTVOŘENÍ JEDNÉ SVĚTOVÉ VLÁDY

Boj o planétu a mysle ľudí – Informačná vojna (VIDEO SK, 2 hod 8 min)

24. října 2022
Politicky nekorektne – Poslanci NRSR Mazurek a Suja na Kulturblogu 22.10.2022 (VIDEO SK, 1 hod 39 min)

Politicky nekorektne – Poslanci NRSR Mazurek a Suja na Kulturblogu 22.10.2022 (VIDEO SK, 1 hod 39 min)

23. října 2022
Hromadné očkování pomocí GMO komárů! (VIDEO 9 min, CZ DAB)

Hromadné očkování pomocí GMO komárů! (VIDEO 9 min, CZ DAB)

23. října 2022
Otázka – Odpověď V.V. Pjakina ze dne 07.03.2022 (VIDEO 66 min, CZ Titl)

Otázka – Odpověď V. V. Pjakina ze dne 17.10.2022 (VIDEO RU, CZ Titl, 1 hod 12 min)

23. října 2022
Jaký je rozdíl mezi dnešní EU a bývalým RVHP? – Komentáře ANS (VIDEO CZ, 2 hod 1 min)

Jaký je rozdíl mezi dnešní EU a bývalým RVHP? – Komentáře ANS (VIDEO CZ, 2 hod 1 min)

23. října 2022
TOP INFO!!!  ŠÉFREDAKTOR AERONET.CZ PAN VK KOMENTUJE AKTUÁLNÍ UDÁLOSTI 2021-03-05 – (VIDEO CZ, 123min)

ŠÉFREDAKTOR AERONET.NEWS PAN VK KOMENTUJE AKTUÁLNÍ UDÁLOSTI, 21.10.2022 – TOP INFO!!! (VIDEO CZ, 1 hod 57 min)

22. října 2022
JUDr. Harabin sa na pohreb Lučanského dostal bez rúška, testu aj očkovania, napriek nariadeniam Matovičovej vlády a Mikasa

Vojnový štváč Naď po úteku do USA vydaný staro-novým prezidentom Trumpom a popravený za vlastizradu? JUDr. Harabin vysvetlil viac… (VIDEO SK, 2 min)

22. října 2022
Aktuálně z USA: Volby se blíží. Co voliče tíží a jaký mají postoj třeba k blokátorům puberty? …  a další videozprávy (VIDEO CZ, 3 min)

Aktuálně z USA: Volby se blíží. Co voliče tíží a jaký mají postoj třeba k blokátorům puberty? … a další videozprávy (VIDEO CZ, 3 min)

22. října 2022
Danny Kollár: AKO ZRUŠIA VOĽBY (VIDEO SK, 17 min)

Zdeněk Kedroutek & Danny Kollár: TÝŽDEŇ POD LUPOU (VIDEO CZ/SK, 2 hod 48 min)

22. října 2022
Umělá inteligence, která brzy bude vlastnit vše – robot Aladdin společnosti BlackRock (VIDEO 8 min, CZ DAB)

Umělá inteligence, která brzy bude vlastnit vše – robot Aladdin společnosti BlackRock (VIDEO 8 min, CZ DAB)

21. října 2022
Profesor Peter Staněk: Pravda není hoax. Cílem života je posun poznání (VIDEA CZ, 24 min a 27min)

Profesor Peter Staněk: Pravda není hoax. Cílem života je posun poznání (VIDEA CZ, 24 min a 27min)

21. října 2022
VÁCLAV UMLAUF:  ZÁSADNÍ OTÁZKY A ŠOKUJÍCÍ SLOŽENÍ VAKCÍNY PFIZER PRO DĚTI

Covidpassy: celý koncept se ukázal být mylný. Jakou nálepku vláda vytáhne na kritiky, až skončí válka? Právník Dostál dělá jasno (VIDEO CZ, 24 min)

21. října 2022
Matěj Gregor bojující za CZEXIT hostem Petra Hájka (VIDEO CZ, 48 min)

Matěj Gregor bojující za CZEXIT hostem Petra Hájka (VIDEO CZ, 48 min)

21. října 2022
Aktuálně z USA: Republikáni se opřeli do Bidena kvůli dalšímu rozpouštění ropných rezerv … a další videozprávy (VIDEO CZ, 3 min)

Aktuálně z USA: Republikáni se opřeli do Bidena kvůli dalšímu rozpouštění ropných rezerv … a další videozprávy (VIDEO CZ, 3 min)

21. října 2022
VIDEO: Bývalý ministr obrany Kanady Paul Hellyer, v roku 2013 potvrdil nejen existenci bezpočtu mimozemských civilizací ale i to, že: „Cílem hry je světová vláda složená z členů Kabaly, kteří nejsou nikým voleni a nikomu se nezodpovídají.“ (VIDEO 2 min, CZ Titl)

VIDEO: Bývalý ministr obrany Kanady Paul Hellyer, v roku 2013 potvrdil nejen existenci bezpočtu mimozemských civilizací ale i to, že: „Cílem hry je světová vláda složená z členů Kabaly, kteří nejsou nikým voleni a nikomu se nezodpovídají.“ (VIDEO 2 min, CZ Titl)

21. října 2022
Láďa z Kanady: Místo zločinné korupce, ctihodný lobbing! Proč systém politických stran nefunguje (VIDEO CZ, 1 hod 31 min)

Láďa z Kanady: Místo zločinné korupce, ctihodný lobbing! Proč systém politických stran nefunguje (VIDEO CZ, 1 hod 31 min)

21. října 2022
Další příspěvky
VIDEA

Doporučujeme

TOP INFO!!!  ŠÉFREDAKTOR AERONET.CZ PAN VK KOMENTUJE AKTUÁLNÍ UDÁLOSTI 2021-03-05 – (VIDEO CZ, 123min)

ŠÉFREDAKTOR AERONET.NEWS PAN VK KOMENTUJE AKTUÁLNÍ UDÁLOSTI, 21.10.2022 – TOP INFO!!! (VIDEO CZ, 1 hod 57 min)

22. října 2022
Umělá inteligence, která brzy bude vlastnit vše – robot Aladdin společnosti BlackRock (VIDEO 8 min, CZ DAB)

Umělá inteligence, která brzy bude vlastnit vše – robot Aladdin společnosti BlackRock (VIDEO 8 min, CZ DAB)

21. října 2022
Profesor Peter Staněk: Pravda není hoax. Cílem života je posun poznání (VIDEA CZ, 24 min a 27min)

Profesor Peter Staněk: Pravda není hoax. Cílem života je posun poznání (VIDEA CZ, 24 min a 27min)

21. října 2022
Zázrak – sen přeměněn ve skutečnost. Rusko vynalezlo energetické jaderné perpetuum mobile které dokáže „navěky“ dodávat extrěmně levnou energii

Zázrak – sen přeměněn ve skutečnost. Rusko vynalezlo energetické jaderné perpetuum mobile které dokáže „navěky“ dodávat extrěmně levnou energii

21. října 2022
Nová ruská jaderná technologie šokovala Západ! Arabští kupci už stojí v zástupech před Kremlem. Levná energetická budoucnost lidstva vyřešena na miliony let!

Nová ruská jaderná technologie šokovala Západ! Arabští kupci už stojí v zástupech před Kremlem. Levná energetická budoucnost lidstva vyřešena na miliony let!

19. října 2022
ZNEPOKOJUJÚCA BUDÚCNOSŤ: vakcíny tvárové masky, testovacie tyčinky, 5G … čo ešte nevieme???

Nikola Bornová: Globální parazité námi absolutně pohrdají…a já je čím dál tím víc chápu

17. října 2022
Ivan Lehotský: Po vražde 2018 ulica vyzývala vládu odstúpiť a vláda odstúpila. Odstúpi aj hegeromatovičova junta po vražde 2022?

Ivan Lehotský: Po vražde 2018 ulica vyzývala vládu odstúpiť a vláda odstúpila. Odstúpi aj hegeromatovičova junta po vražde 2022?

17. října 2022
TOP INFO!!!  ŠÉFREDAKTOR AERONET.CZ PAN VK KOMENTUJE AKTUÁLNÍ UDÁLOSTI 2021-03-05 – (VIDEO CZ, 123min)

ŠÉFREDAKTOR AERONET.NEWS PAN VK KOMENTUJE AKTUÁLNÍ UDÁLOSTI, 14.10.2022 – TOP INFO!!! (VIDEO CZ, 2 hod 5 min)

15. října 2022
UTAJOVANÁ HISTORIE: Jak bylo ukrajinské nacionalistické hnutí po druhé světové válce koupeno a zaplaceno CIA

Ivan Štubňa: CIA a NATO sú najhoršie štátne teroristické organizácie sveta v histórii

13. října 2022
Noemova archa

Noemova archa

10. října 2022
Dvojnásobné platy, Počiatkova vila, americké základne… Prečo prechádzajú klamstvá politikov na Slovensku bez následkov?

To by vláda lidem nikdy neudělala??? Důvěřovat vládě je doslova a do písmene důvěřovat někomu, kdo vás stokrát podrazil!!!

10. října 2022
TOP INFO!!!  ŠÉFREDAKTOR AERONET.CZ PAN VK KOMENTUJE AKTUÁLNÍ UDÁLOSTI 2021-03-05 – (VIDEO CZ, 123min)

ŠÉFREDAKTOR AERONET.NEWS PAN VK KOMENTUJE AKTUÁLNÍ UDÁLOSTI, 07.10.2022 – TOP INFO!!! (VIDEO CZ, 1 Hod 53 Min)

8. října 2022
Ministr Lavrov odmítl trapnou výmluvu tajemníka Zelenského, že výroky o preventivních jaderných úderech NATO na Rusko byly myšleny jinak než jako přímá výhrůžka! Naopak, v Kyjevě se s jaderným úderem počítá a rozdávají jódové tablety jako příprava na jaderný úder! Rusko má informace o přípravě špinavé jaderné bomby, která má proti Rusku odpálena v Kyjevě – USA chtějí vyvolat jadernou výměnu mezi Ruskem a NATO v Evropě!

Ministr Lavrov odmítl trapnou výmluvu tajemníka Zelenského, že výroky o preventivních jaderných úderech NATO na Rusko byly myšleny jinak než jako přímá výhrůžka! Naopak, v Kyjevě se s jaderným úderem počítá a rozdávají jódové tablety jako příprava na jaderný úder! Rusko má informace o přípravě špinavé jaderné bomby, která má proti Rusku odpálena v Kyjevě – USA chtějí vyvolat jadernou výměnu mezi Ruskem a NATO v Evropě!

8. října 2022
VIDEO:  Finančný oligarcha bankster A. Carstens potvrdil, že centrálne banky budú mať v bezhotovostnej spoločnosti „absolútnu kontrolu“ nad peniazmi každého. Bez hotovosti zaručujúcej slobodu, neposlušní budú finančne zablokovaní a zlikvidovaní

VIDEO: Finančný oligarcha bankster A. Carstens potvrdil, že centrálne banky budú mať v bezhotovostnej spoločnosti „absolútnu kontrolu“ nad peniazmi každého. Bez hotovosti zaručujúcej slobodu, neposlušní budú finančne zablokovaní a zlikvidovaní

8. října 2022
Thierry Meyssan: Spojené státy vyhlásily válku Rusku, Německu, Nizozemsku a Francii

Thierry Meyssan: Spojené státy vyhlásily válku Rusku, Německu, Nizozemsku a Francii

5. října 2022
VIDEO: Americký senátor Richard Black prohlásil, že německý kancléř Scholz musel dát souhlas americké CIA a ministerstvu obrany USA ke zničení obou větví plynovodu Nord Stream! Americký profesor Jeffrey Sachs, v TV Bloomberg šokoval, když prohlásil, že existují důkazy že americké vrtulníky z Gdaňsku kroužily nad místy, kde později došlo k explozím plynovodu! A v českých školách se energetická krize rozjela naplno

VIDEO: Americký senátor Richard Black prohlásil, že německý kancléř Scholz musel dát souhlas americké CIA a ministerstvu obrany USA ke zničení obou větví plynovodu Nord Stream! Americký profesor Jeffrey Sachs, v TV Bloomberg šokoval, když prohlásil, že existují důkazy že americké vrtulníky z Gdaňsku kroužily nad místy, kde později došlo k explozím plynovodu! A v českých školách se energetická krize rozjela naplno

5. října 2022
Bezmocnosť Berlína: USA si umiestňujú a modernizujú svoje atómové zbrane v Nemecku, ako a kedy sa im zachce

Ivan Štubňa: USA plánujú dodať na Ukrajinu jadrové zbrane!

5. října 2022
PATENTOVÝ DOKUMENT UKAZUJE, ŽE DARPA VYTVOŘILA COVID S POMOCÍ BILLA GATESE A WHO

JAK PŘEŽÍT. STRATEGICKY DŮLEŽITĚ TOP INFORMACE pro každého, kdo se chce dožít nejen roku 2023

2. října 2022
TOP INFO!!!  ŠÉFREDAKTOR AERONET.CZ PAN VK KOMENTUJE AKTUÁLNÍ UDÁLOSTI 2021-03-05 – (VIDEO CZ, 123min)

ŠÉFREDAKTOR AERONET.NEWS PAN VK KOMENTUJE AKTUÁLNÍ UDÁLOSTI, 30.09.2022 – TOP INFO!!! (VIDEO CZ, 2 Hod 13 Min)

1. října 2022
VIDEO: ROSSIJA! ROSSIJA! Obrovské skandování a spojené ruce na symbol jednoty zpečetily na historickém slavnostním ceremoniálu v Kremlu přistoupení 4 ukrajinských oblastí do Ruska! Putin nabídl Kyjevu poslední možnost k mírovému jednání, ale Zelenský namísto toho podepsal zrychlenou žádost o vstup Ukrajiny do NATO! Jenže v NATO je z toho poprask a nikdo o tom neví, co to má znamenat!

VIDEO: ROSSIJA! ROSSIJA! Obrovské skandování a spojené ruce na symbol jednoty zpečetily na historickém slavnostním ceremoniálu v Kremlu přistoupení 4 ukrajinských oblastí do Ruska! Putin nabídl Kyjevu poslední možnost k mírovému jednání, ale Zelenský namísto toho podepsal zrychlenou žádost o vstup Ukrajiny do NATO! Jenže v NATO je z toho poprask a nikdo o tom neví, co to má znamenat!

1. října 2022

Archiv

<
Říjen 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Srpen 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červenec 2000
▼
>
PoÚtStČtPáSoNe
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
       
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
       
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
       
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28      
       
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
       
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
       
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
       
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
       
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
       
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
       
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
       
       
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
       
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
       
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
       
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
       
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
       
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829 
       
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
       
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
       
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

Máte TOP info, zajímavý článek anebo hodnotný komentář?

    O nás

     

     

     

    Je nezávislý zpravodajský portál určen pro Čechy a Slováky na celém světě a v žádném případě se neřídí legislativou EU. Uvítáme jakékoliv hodnotné komentáře a články pro publikování. Přes kontaktní formulář můžete napsat naším redaktorům – krajanům v Londýně, Torontu a Shanghai svoje postřehy a návrhy na zveřejnení. Považujte prosím tento neziskový, necenzurovaný Zpravodajský portál za nezištnou službu a dar našim národům.

    O nás

    Je nezávislý zpravodajský portál určen pro Čechy a Slováky na celém světě a v žádném případě se neřídí legislativou EU. Uvítáme jakékoliv hodnotné komentáře a články pro publikování. Přes kontaktní formulář můžete napsat naším redaktorům – krajanům v Londýně, Torontu a Shanghai svoje postřehy a návrhy na zveřejnení. Považujte prosím tento neziskový, necenzurovaný Zpravodajský portál za nezištnou službu a dar našim národům.

    © CZ24.news    | Všeobecné obchodní podmínky | Reklamace | Zpracování osobních údajů uživatelů | Pravidlá

    • Hlavní
    • Česko
    • Slovensko
    • Svět
    • Politika & Lid. práva
    • Ekonom & Byz
    • Komentáře
    • Historie Války Army
    • Věda & Tech
    • Islam Teror Migrace
    • Eko & Klima
    • Zdraví & Covid

    © 2021 CZ24

    Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.Souhlasím