
Zablokovanie Hlavných správ: neodôvodnené
rozhodnutie plné chýb a totalitarizmu
- CZ24 News | 23. března 2022

Hlavné správy uviedli, že ide o rozhodnutie, ktoré dostali od svojho providera, ale že sami „žiadne
oficiálne rozhodnutie nedostali, ani na ich výzvu, aby im NBÚ poskytol oficiálne stanovisko, neprišla
žiadna reakcia“.

Hlavné správy zverejnili dokument označený ako rozhodnutie Národného bezpečnostného úradu, na
základe ktorého boli zablokované. NBÚ predtým opakovane odmietol zverejniť nielen samotné
rozhodnutie, ale aj špecifikovať dôvody, ktoré k nemu viedli. Ak je dokument skutočne pravý, pri
pohľade naň je mlčanie NBÚ pochopiteľné. Uvedené rozhodnutie je totiž vysoko netransparentné,
obsahuje mnoho totalitaristických formulácií, argumentačných chýb a je v explicitnom rozpore s
kritériami Európskeho súdu pre ľudské práva. V článku to všetko podrobne rozoberáme.

Autenticita dokumentu

Dokument zverejnili Hlavné správy na svojom Facebooku 18. marca 2022, v súčasnosti je daný
príspevok už neprístupný (neskôr sa opäť objavil tu). Dokument, ktorý tam bol zverejnený, je možné
nájsť archivovaný aj u nás: 1, 2, 3, 4, 5.

Hlavné správy uviedli, že ide o rozhodnutie, ktoré dostali od svojho providera, ale že sami „žiadne
oficiálne rozhodnutie nedostali, ani na ich výzvu, aby im NBÚ poskytol oficiálne stanovisko, neprišla
žiadna reakcia“.

Pravosť dokumentu nie je možné s istotou overiť. V prospech jeho pravosti svedčí použitý jazyk a
konzistencia s predchádzajúcimi vyjadreniami NBÚ, ako i to, že Hlavné správy ho skutočne mohli
pomerne jednoducho získať cestou, ktorú popisujú.

Zároveň v prípade, že by šlo o dokument falošný, NBÚ či iný štátny orgán by mohol Hlavné správy
ľahko usvedčiť z klamstva a dokonca voči nim zrejme vyvodiť právne kroky.

V texte nižšie preto predpokladáme, že ide skutočne o rozhodnutie NBÚ. Zároveň sme však oslovili
NBÚ s otázkou o pravosti príslušného dokumentu, pričom do uzávierky článku nereagoval. O ich
prípadnú odpoveď text doplníme.

 

 

https://cz24.news/zablokovanie-hlavnych-sprav-neodovodnene-rozhodnutie-plne-chyb-a-totalitarizmu/
https://cz24.news/zablokovanie-hlavnych-sprav-neodovodnene-rozhodnutie-plne-chyb-a-totalitarizmu/
https://www.facebook.com/www.hlavnespravy.sk/photos/a.567088429995749/4965015810202967/
https://www.facebook.com/ZaSloboduSlova/posts/164624192584581
https://dennikstandard.sk/181496/riaditel-nbu-vypnutie-hlavnych-sprav-bolo-opodstatnene-a-primerane-nekoname-na-zaklade-jedneho-clanku/
https://www.facebook.com/Hlavnespravy2/posts/453159169933972
https://www.infovojna.bz/images/22/hs-nbu-rozhodnutie-1.jpg
https://www.infovojna.bz/images/22/hs-nbu-rozhodnutie-2.jpg
https://www.infovojna.bz/images/22/hs-nbu-rozhodnutie-3.jpg
https://www.infovojna.bz/images/22/hs-nbu-rozhodnutie-4.jpg
https://www.infovojna.bz/images/22/hs-nbu-rozhodnutie-5.jpg
https://cz24.news/donate/


Hlavné správy a ich história

Hlavné správy vznikli v roku 2007, aktívnejšie začali písať v roku 2012. Postupne sa vypracovali
medzi najčítanejšie alternatívne médiá. V roku 2018 uviedli, že dosiahli hranicu čítanosti milión
unikátnych používateľov mesačne. Šéfredaktor Hlavných vo vyjadrení pre našu redakciu uviedol, že
zablokovaním Hlavných správ prišlo o príjmy 36 ľudí.

V hlavnom prúde sú Hlavné správy považované za typický dezinformačný či priam až hoaxerský
portál.

V minulosti bolo na Hlavných správach skutočne zverejnených niekoľko hoaxov, čo podrobne
analyzovala napríklad iniciatíva Dezinformácie Hoaxy Propaganda. Viaceré z týchto hoaxov boli
neskôr stiahnuté, avšak bez opravy či ospravedlnenia čitateľom, čo je neseriózne.

Hlavné správy napríklad v roku 2016 písali, že pozorovatelia OBSE potvrdili na Ukrajine nelegálne
transplantačné stanice, v skutočnosti však šlo len o podozrenia. V tom istom roku písali aj o tom, že
Putin plánuje zaviesť novú formu rubľa krytú zlatom, táto správa však bola úplne vymyslená. Obe
tieto nepotvrdené informácie Hlavné správy prezentovali ako fakt.

Známy je tiež prípad blogera Jakuba Godu, ktorý sa pod pseudonymom ozval Hlavným správam a
začal pre nich písať príspevky, niektoré zámerne chybné či vymyslené. Goda uviedol, že šéfredaktor
Sopko mu v komunikácii vysvetľoval, že je na nich vyvíjaný veľký tlak, aby nedali von „nejakú blbosť“.
Odmietol mu tiež zverejniť konšpiračný článok, podľa ktorého „mala útok bielych nacionalistov v
Charlottesville na svedomí americká vláda“.

Godovi sa však Hlavné správy nakoniec podarilo nachytať: zverejnili vymyslený satirický článok o
tom, že moslimský starosta New Jersey zakázal slovo Vianoce. Bolo to v decembri 2017.

Hlavné správy následne za niekoľko hodín zistili, že ide o falošný článok, zmazali ho a spoluprácu s
Godom (ktorý vystupoval stále pod krytím) prerušili. Opäť bol článok stiahnutý bez opravy či
ospravedlnenia.

Epizóda s Godom však ukazuje, že u Hlavných správ nastal zrejme istý posun k opatrnejšiemu
posudzovaniu obsahu.

Hlavné správy a ruská agresia

Do tretice môžeme spomenúť pokrytie rusko-ukrajinského konfliktu zo strany Hlavných správ. Ešte
pred zablokovaním Hlavných správ sme analyzovali niekoľko desiatok článkov k tejto téme.

Hlavné správy uvádzali správy z oboch strán konfliktu, pričom opakovane uvádzali aj kritické
stanoviská voči Rusku. V drvivej väčšine prípadov šlo o štandardné spravodajstvo, v menšej časti o
komentáre, pričom sme nenašli žiadne schvaľovanie ruskej agresie. Naopak, našli sme články
otvorene ju kritizujúcu. Viac o tom píšeme nižšie.

Vývoj Hlavných správ

Na druhej strane sa aj v posledných rokoch na Hlavných správach vyskytovali manipulácie, o
viacerých z nich sme písali, napr. tu, tu či tu. Rôzne (aj podobné) manipulácie a jednostrannosti sa
však vyskytujú aj v hlavnom prúde.

Roman Cuprík v SME po zablokovaní Hlavných správ písal, že ešte v deň vypnutia sa na Hlavných
správach uvádzalo niekoľko hoaxov, avšak neuvádza žiadne príklady takéhoto redakčného obsahu

https://dennikn.sk/blog/562295/hlavnespravy-sk-postupne-primiesavanie-jedu/
https://e.dennikn.sk/1086874/spravodajske-media-dosiahli-v-marci-rekordy-hlavne-spravy-maju-citanost-takmer-na-urovni-ta3/
https://dennikn.sk/blog/562295/hlavnespravy-sk-postupne-primiesavanie-jedu/
https://dennikn.sk/blog/562295/hlavnespravy-sk-postupne-primiesavanie-jedu/
https://dennikn.sk/995647/pod-falosnym-menom-som-pisal-hoaxy-pre-hlavne-spravy/
https://www.facebook.com/ZaSloboduSlova/posts/162027966177537
https://www.facebook.com/Nezavadzaj/posts/1788080458051542
https://www.facebook.com/Nezavadzaj/posts/1369769503215975
https://www.facebook.com/Nezavadzaj/posts/1117932398399688
https://www.infovojna.bz/t/manipulacie
https://domov.sme.sk/c/22852515/dezinformacny-portal-hlavne-spravy-je-zablokovany.html
https://www.facebook.com/Nezavadzaj/posts/1818087371717517


(odvoláva sa len na blogy, aj to bez uvedenia zdroja).

Z uvedeného vyplýva, že Hlavné správy si za roky prešli kvalitatívnym vývojom a postupne sa
profesionalizovali, aj keď pri overovaní faktov a práci s informáciami stále nedosiahli úroveň úplne
seriózneho média.

Sčasti neférovo im boli pripomínané staré prešľapy, ktoré sa navyše na ich stránke zrejme už ani
nenachádzali. Na druhej by si Hlavné správy mali chyby priznať a, hoci aj s odstupom dlhšieho času,
ospravedlniť sa za ne svojim čitateľom a vysvetliť im, ako sa budú snažiť podobným chybám do
budúcna predchádzať.

Zablokovanie Hlavných správ

Hlavné správy boli zablokované Národným bezpečnostným úradom 2. marca 2022 na základe § 27b
zákona o kybernetickej bezpečnosti. NBÚ rozhodol z vlastnej iniciatívy, nie na základe žiadosti iného
orgánu verejnej moci.

Táto právomoc bola NBÚ udelená novelou zákona, ktorá bola schválená v superrýchlom
legislatívnom konaní, prakticky zo dňa na deň a bez možnosti pripomienkovania zo strany občanov
(písali sme o tom tu).

Rozhodnutie o blokovaní nebolo doručené Hlavným správam, ale ich prevádzkovateľovi ich
webstránky. Blokovanie má nasledujúcu podobu:

všetky dopyty na Hlavné správy majú presmerovať na prázdnu stranu,
znemožnenie prístupu do administračného rozhrania,
znemožnenie prístupu k zálohám a odmietnutie vyhotovenia záloh.

Blokovanie je limitované do 30. júna 2022, keďže zákon v súčasnosti umožňuje blokovať len do tohto
dátumu. NBÚ blokovanie teoreticky z vlastného rozhodnutia môže zrušiť aj skôr.

Problémy rozhodnutia

Pokiaľ by aj Hlavné správy bolo možné považovať za dezinformačný web, kriminalizáciu, ale v
princípe i blokovanie dezinformačných webov odmietame, čo sme vysvetlili v článku „7 zásadných
dôvodov, prečo šírenie nepravdy nemá byť trestným činom“.

Odhliadnuc od tohto, samotné rozhodnutie o blokovaní má veľké množstvo chýb, ktoré si
rozoberieme.

Problém 1: všetky dôkazy sú utajené

Rozhodnutie sa odvoláva na dva dôkazy. Oba sú však označené ako utajovaná skutočnosť, takže NBÚ
pri oboch konštatuje, že „nie je možné konkrétny obsah dôkazu v tomto rozhodnutí uvádzať“.
Nesprístupňuje ich ani sčasti, ani žiadne citáty z nich.

Tým sa argumentácia NBÚ stáva úplne neoveriteľnou a nekontrolovateľnou, pretože sa odvoláva na
skutočnosti, ktoré v rozhodnutí neuvádza a sú v režime utajenia.

Pre zaujímavosť si odcitujme celú vetu, ktorá spája esenciu arogancie moci, intelektuálnej
nepoctivosti a byrokratickej šikany:

„Nakoľko prvý utajovaný listinný dôkaz a jeho utajovanú prílohu č. 1 pôvodca označil ako utajovanú

https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2018/69/#predpis.clanok-1.skupinaParagrafov-blokovanie
https://www.infovojna.bz/c/2770-vyzva-prezidentke-vlade-a-poslancom-nezneuzivajte-zlozitu-situaciu-na-potlacanie-slobody-slova
https://www.infovojna.bz/c/2739-preco-sirenie-nepravdy-nema-byt-trestnym-cinom
https://www.infovojna.bz/c/2739-preco-sirenie-nepravdy-nema-byt-trestnym-cinom


skutočnosť stupňa utajenia Dôverné a hosting nie je možné v tomto konaní považovať za oprávnenú
osobu podľa § 2 písm. f) zákona č. 215/2004 Z. z., nie je možné konkrétny obsah prvého utajovaného
listinného dôkazu a utajovanej prílohy č. 1 v tomto rozhodnutí uvádzať.“

Pre objektivitu treba povedať, že dôkazy mohli obsahovať aj nejaké spravodajské informácie, pri
ktorých je relevantné, že podliehajú utajeniu. V takom prípade však malo byť utajené len to, čo
utajené zo zákona byť musí.

V konečnom dôsledku však musel byť problematický nejaký konkrétny obsah na stránke. Na jeho
zisťovanie pritom nie je potrebné používať spravodajské metódy, keďže bol voľne dostupný na
internete. Je nezmyslom, aby boli tieto časti dôkazov utajené.

Problém 2: rozhodnutie neuvádza vôbec žiadne problematické pasáže

Rozhodnutie neuvádza vôbec žiadne konkrétne pasáže obsahu Hlavných správ, ktorý by mal byť
problematický.

NBÚ pritom obviňuje Hlavné správy zo šírenia „nepravdivých a zmanipulovaných informácií, ktoré“:

„spochybňujú zahranično-politickú orientáciu Slovenskej republiky ako demokratického a
právneho štátu“
„podkopávajú dôveru občanov vo vlastný štát“
„spochybňujú schopnosti štátnych orgánov riadne vykonávať správu vecí verejných“
„polarizujú spoločnosť a zvyšujú napätie medzi jednotlivými sociálnymi skupinami v
spoločnosti“
„podporujú konšpirácie a šíria pochybnosti“

Tieto dezinformácie údajne „spochybňujú demokratické zriadenie“, „spochybňujú právo ukrajinského
národa na sebaurčenie“, „ospravedlňujú ruskú vojenskú agresiu“ a „narušujú bezpečnosť a mier nie
len v európskom, ale aj globálnom prostredí“.

Pri týchto závažných obvineniach sa NBÚ odvoláva len na stránkovanie utajených dôkazov, čo je
však úplne zbytočné, keďže tie sú pre adresátov rozhodnutia, zablokovaný subjekt ako i verejnosť
nedostupné.

Toto je absurdné samo o sebe, avšak o to viac, že podkladom na zablokovanie Hlavných správ by
predsa mal byť samotný problematický obsah, ktorý bol však verejne dostupný každému
používateľovi internetu. Zrazu má ale ísť o utajovanú skutočnosť?

Blogy vs. redakčný obsah

Z rozhodnutia navyše nie je jasné, či mal byť problematický obsah blogov alebo redakčný obsah. Pri
blogoch bolo hneď na hlavnej stránke Hlavných správ uvedené: „redakcia Hlavných správ
nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov“.

V Kódexe blogera bolo zase uvedené, že bloger je povinný dodržiavať právne predpisy, etické normy
a že sú zakázané blogy „nepravdivé, neoverené, zavádzajúce, klamlivé“. Špecificky boli zakázané
napríklad propagácia, ospravedlňovanie či schvaľovanie vojny, podnecovanie rasovej a náboženskej
nenávisti a podobne. Plnú zodpovednosť za blog, aj za preukázanie skutočností v ňom uvedenom,
niesol podľa kódexu bloger.

Z uvedených dôvodov je absurdné brať redakciu Hlavných správ na zodpovednosť. Ak boli blogy
problematické, bolo možné zablokovať len blogovú časť portálu alebo vyzvať redakciu na zásah voči

https://web.archive.org/web/20220228025718/https:/www.hlavnespravy.sk/
https://web.archive.org/web/20210420211724/https:/blog.hlavnespravy.sk/kodex-blogera/


blogerom, ktorí porušujú podmienky. Problematickosť blogov, ktoré nevyjadrujú názor redakcie,
nemôže byť dostatočným dôvodom na zablokovanie celého portálu.

Problém 3: Hlavné správy vraj ospravedlňovali ruskú agresiu, v skutočnosti k nej však
zverejňovali kritické komentáre

Podľa rozhodnutia boli na Hlavných správach tiež „nepravdivé a zmanipulované informácie“, ktoré
„značne a tendenčne skresľujú“ skutočnosť, že Rusko neodôvodnene a neoprávnene napadlo
Ukrajinu a že ide o hrubé pošliapanie medzinárodného práva.

Ešte pred zablokovaním Hlavných správ sme preskúmali niekoľko desiatok ich článkov k ukrajinskej
kríze a žiadne takéto tvrdenia sme nezaznamenali.

Naopak, objavili sme množstvo článkov kritických voči ruskej agresii, vrátane komentára Eduarda
Chmelára, v ktorom píše: „To, čo dnes nadránom urobil Vladimír Putin, je bez ohľadu na akúkoľvek
zámienku absolútne neprijateľné a neospravedlniteľné. Prepadnutie a bombardovanie suverénneho
štátu je strašný vojnový zločin.“

Z nadpisov kritických voči Rusku môžeme uviesť:

„Slovensko odsúdilo vojenský útok Ruska na Ukrajinu“
„Slovenskí europoslanci odsúdili ruský útok voči Ukrajine“
„Amnesty International: ruská armáda na Ukrajine porušuje humanitárne právo“.
„Ruský útok je zločinom proti mieru, vojna nie je riešením, tvrdí Slovenský zväz
protifašistických bojovníkov“
„Porošenko: Putin je novodobý Hitler“
„Nezávislí novinári z Ruska: cítime bolesť, hnev a hanbu“
„Analytik: musíme odsúdiť Rusko, pomôcť Ukrajine a zamedziť sporu Rusko NATO“
„Britská ministerka označila ruský útok na Ukrajinu za barbarský čin“.

Keďže sú už Hlavné správy kvôli zablokovaniu nedostupné, nemôžeme preskúmať všetky články,
ktoré zverejnili k vojne na Ukrajine. Z už uvedeného je však zrejmé, že dávali názorom kritickým voči
Rusku veľký priestor a ťažko ich tak považovať za propagandu.

Samotné Hlavné správy sa po vypuknutí vojny obávali zablokovania a informovali o tom, že sa
obmedzujú na základné spravodajstvo a citovanie verejných vyjadrení politikov, keďže si nie sú istí,
čo vlastne môžu ešte zverejňovať bez toho, aby porušili zákon.

Hlavné správy však aj tak očakávali, že budú „vypnuté“, čo sa zablokovaním vlastne naplnilo. V
danom článku uviedli tiež nepravdivú informáciu, že vláda môže nepohodlné weby „nechať vypnúť až
na tri roky, čiže až do času po voľbách“.

Problém 4: rozpor s judikatúrou ESĽP

Slovenská republika je členom Rady Európy a ratifikovala Európsky dohovor o ochrane ľudských
práv a základných slobôd. Tento v článku 10 garantuje slobodu prejavu.

V rámci Rady Európy je zriadený Európsky súd pre ľudské práva, ktorý posudzuje, či štáty
konkrétnych prípadoch zabezpečili ochranu ľudských práv. Pred súdom stálo už niekoľko postupov
pri blokovaní webov (z Turecka a Ruska).

ESĽP upozorňuje na to, že zablokovanie webu je „extrémne opatrenie, ktoré je porovnateľné so
zákazom celého média či televízie“.

https://www.facebook.com/ZaSloboduSlova/posts/162027966177537
https://web.archive.org/web/20220301124519/https:/www.hlavnespravy.sk/katastrofa-sa-neodohrava-iba-na-ukrajine-ale-aj-na-slovensku-museli-sme-prikrocit-k-urcitym-opatreniam-vysvetlujeme-preco/2876322
https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list?module=signatures-by-treaty&treatynum=005
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22itemid%22:[%22001-203178%22]%7D


V niekoľkých rozsudkoch tak ESĽP vytvoril pomerne ustálenú judikatúru, v ktorej stanovuje
komplexné ochranné podmienky proti zneužívaniu moci pri blokovaní webov. Patria medzi ne aj tieto
(širšie zhrnutie je tu a tu):

procedurálne preventívne opatrenia: pred zablokovaním musia byť majitelia stránky
upovedomení a musia mať možnosť sami odstrániť ilegálny obsah a k blokovaniu možno
pristúpiť až vtedy, ak ho sami neodstránia;
minimalizácia vedľajších následkov: opatrenia sa musia striktne zameriavať len na ilegálny
obsah a vyhnúť sa vedľajším účinkom blokovacieho opatrenia; ak sa blokovanie vzťahuje aj na
legálny obsah, ide o porušenie Dohovoru;
transparentnosť: žiadosť o blokovanie vrátane jej právneho zdôvodnenia musí byť doručená
vlastníkom webstránky pred samotným blokovaním, používatelia internetu musia mať k
dispozícii informáciu o tom, že web bol zablokovaný a relevantné informácie a text rozhodnutia
o zablokovaní, vrátane jeho dôvodov a možností odvolania;
vyvažovanie záujmov: orgány verejnej moci sú povinné zvážiť, či sa cieľ nedá dosiahnuť
miernejším opatrením než zablokovaním celej stránky.

ESĽP konštatoval, že pri nedodržaní týchto podmienok ide o porušenie článku 10 Dohovoru. Tieto
podmienky však pri blokovaní Hlavných správ zjavne neboli dodržané.

Problém 5: nedodržanie princípu proporcionality

Rozhodnutie sa odvoláva na čl. 26 ústavy SR, podľa ktorého sa sloboda prejavu zaručuje, ale je
možné ju obmedziť, „ak ide o opatrenia v demokratickej spoločnosti nevyhnutné na ochranu práv a
slobôd iných, bezpečnosť štátu, verejného poriadku, ochranu verejného zdravia a mravnosti“.

Nevyhnutnosť znamená, že zásah do slobody prejavu môže byť len v nevyhnutnom rozsahu a na
nevyhnutný čas a len vtedy, pokiaľ sledovaný legitímny cieľ nie je možné dosiahnuť miernejším
opatrením.

Moderné demokratické štáty sú totiž založené na premise, že ľudské práva sú normou, nie výnimkou.
Je možné ich obmedziť, ale len primerane a musí to byť odôvodnené. Táto zásada je dlhobodo
potvrdzovaná praxou aj nadnárodných ľudskoprávnych orgánov (aj spomínaného ESĽP).

V rozhodnutí NBÚ však nie je nijak odôvodnené, prečo by malo ísť o nevyhnutné opatrenie. NBÚ
uvádza len toľko, že na Hlavných správach sú „závažné dezinformácie“ uvádzané dlhodobo a
podkopávajú slovenskú, európsku a globálnu bezpečnosť, stabilitu a mier, preto je „pre ochranu
demokratických princípov a zabráneniu propagandistickému, jednostrannému a hrubo
skreskľujúcemu šíreniu takýchto závažných dezinformácií typických pre hybridnú vojnu, potrebné v
čo najväčšej miere eliminovať, čo je v súlade aj s čl. 26 ods. 4 Ústavy SR (ide o obmedzenia v
demokratickej spoločnosti nevyhnutné)“.

Žiadne iné argumenty posudzujúce proporcionalitu zásahu do práva sa v texte rozhodnutia
nenachádzajú.

Z toho, čo sme uviedli vyššie, vyplýva, že ak je možné na dosiahnutie cieľa použiť miernejší zásah do
práv, je neprípustný zásah väčší.

Je však zjavné, že cieľ rozhodnutia bolo možné splniť aj miernejším zásahom do práv: zablokovaním
len problematického obsahu, prípadne vyzvaním na jeho odstránenie a jeho zablokovaním až ak by
Hlavné správy odmietli.

Navyše vôbec nebolo nevyhnutné to, aby bol Hlavným správam zabránený vstup do administračného

https://strasbourgobservers.com/2020/08/26/the-strasbourg-court-establishes-standards-on-blocking-access-to-websites/
https://www.infovojna.bz/c/2773-ak-je-putinov-rezim-pre-vladu-nedemokraticky-preco-zavadza-podobne-nastroje
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/1992/460/20210101#ustavnyclanok-26


rozhrania a aby si nemohli vyhotoviť zálohy. Tým NBÚ zasiahol do ďalšieho základného práva –
vlastníckeho, a to nielen Hlavným správam, ale aj ich providerovi.

Skúsme si uviesť ešte jednoduché porovnanie. Ak spáchate priestupok, kde je najvyšším
možným trestom pokuta vo výške pár desiatok eur, jeho spáchanie vám štát musí dokázať
(ak nesúhlasíte s blokovou pokutou). Máte možnosť brániť sa, predkladať dôkazy, odvolať
sa atď.

V prípade blokovania celého webu, čo spôsobuje neporovnateľne väčší zásah do práv (ujma
na majetku, slobode prejavu, práve na prácu atď.), nielenže nemáte možnosť dôkazy
predkladať, ale ani nepoznáte ich obsah. Rozhodnutie vám navyše ani len nie je doručené a
nemôžete sa odvolať.

Rozhodnutie NBÚ je síce preskúmateľné súdom, avšak správna žaloba nemá odkladný
účinok, pričom nie je jasné, ako sa dá brániť voči rozhodnutiu, kde sú všetky dôkazy
utajené.

Z uvedeného je zjavné, že zásada proporcionality nie je ani náhodou splnená.

Problém 6: totalitarizmus a prekračovanie právomoci

Totalitaristický charakter rozhodnutia vyplýva už z predchádzajúcich bodov: utajené dôkazy,
nálepkovanie bez argumentov, porušovanie princípov Rady Európy, disproporcionalita zásahu, teda
neprimerané porušenie ľudských práv.

Totalitaristický prístup je však zjavný nielen z vecnej stránky rozhodnutia, ale aj z použitej rétoriky.

V rozhodnutí sa píše, že je „neakceptovateľné, aby sa v podmienkach Slovenskej republiky ako
zvrchovaného, demokratického štátu šírili (…) prejavy spochybňujúce zahranično-politickú orientáciu
Slovenskej republiky“.

Podľa definície, na ktorú sa NBÚ odvoláva, sú závažnými dezinformáciami aj „zmanipulované“
tvrdenia, ktoré spochybňujú zahranično-politickú orientáciu, podkopávajú dôveru občanov v štát či
spochybňujú schopnosť štátnych orgánov riadne vykonávať svoje úlohy.

Všetko z uvedeného je však úplne legitímnym bodom diskusie v demokratickom štáte. Máme
nekriticky súhlasiť s aktuálnym politickým smerovaním a tvrdiť, že štátne orgány nerobia žiadne
chyby, aby sme neboli označení za „závažných dezinformátorov“?

Ak niekto s plnou vážnosťou tvrdí, že šírenie „zmanipulovaných informácií“, ktoré
podkopávajú dôveru občanov v štát, spochybňujú zahranično-politické smerovanie či
spochybňujú schopnosti štátnych orgánov, sú relevantným dôvodom na blokovanie webu,
ba dokonca že „je potrebné ich v čo najväčšej možnej miere eliminovať“, je mentálne
ukotvený nie v demokracii, ale v totalitnom systéme.

Navyše to, že občania štátu nedôverujú, je predsa fakt, nie dezinformácia (prieskumy o tom pozri tu
či tu). Slovenská vláda má podľa nedávnych prieskumov (december 2021) dôveru na úrovni 10 %.
Postihovanie a nálepkovanie odporcov tento problém nevyrieši.

Rozhodnutie sa odvoláva na judikát Najvyššieho súdu SR, podľa ktorého sa základné práva a slobody
chránia, len pokiaľ nedôjde k neprimeranému obmedzeniu iného práva alebo slobody. To,
samozrejme, platí, avšak v konkrétnych prípadoch je potrebné práva vyvažovať a uplatniť test
proporcionality, ako sme vyššie písali.

https://strategie.hnonline.sk/media/22185297-prieskum-dovera-v-stat-a-media-v-demokratickych-krajinach-klesa
https://strategie.hnonline.sk/media/22185297-prieskum-dovera-v-stat-a-media-v-demokratickych-krajinach-klesa
https://www.akosamateslovensko.sk/tema/dovera-v-institucie/


NBÚ však šmahom ruky – bez akéhokoľvek bližšieho odôvodnenia či testu proporcionality –
konštatuje, že v kontexte udalostí posledných dní „je preto pred slobodu slova podľa čl. 26 Ústavy SR
potrebné bezpečnostný záujem Slovenskej republiky v kybernetickom priestore v súvislosti s
elimináciou závažných dezinformácií, jednoznačne uprednostniť“.

Ďalším prejavom totalitaristického zmýšľania je to, že rozhodnutie samo seba označuje za
„nespochybniteľné“. Konkrétne sa píše, že keďže útok Ruska voči Ukrajine odsúdili aj iné štáty, tak
to „jednoznačne deklaruje nespochybniteľnosť a správnosť tohto rozhodnutia vo vzťahu k
skutočnosti, že prejavy definované vo výrokovej časti rozhodnutia je potrebné považovať za závažné
dezinformácie“.

Ohľadom bližšie nemenovaných médií, ktoré sa zúčastňujú na „propagandistických akciách“ Ruska,
rozhodnutie píše: „Je nevyhnutné urýchlene pozastaviť činnosť takýchto médií v Európskej únii, kým
sa neskončí agresia voči Ukrajine a kým Ruská federácia a jej pridružené médiá neprestanú
vykonávať propagandistické akcie proti Európskej únii a jej členským štátom.“

Tým konštatovaním však NBÚ ide nad rámec svojej právomoci. Jednak má právomoc len na území
SR, nie v celej EÚ. Právomoc blokovať weby má podľa aktuálneho zákona zverenú len do 30. júna
2022, bez ohľadu na to, či bude aj po tomto dátume trvať vojna na Ukrajine či ruské šírenie
propagandy. Prípadné predĺženie tohto času je v rukách zákonodarcu, nie NBÚ.

Hlavné správy, ruskí agenti a platenie Ruskom

Pre úplnosť dodajme ešte ďalšiu sadu argumentov, ktoré sa proti Hlavným správam používajú, hoci v
rozhodnutí NBÚ uvedené nie sú (môžu však byť v utajených dôkazoch). Ide o údajný vplyv Ruskej
federácie a ruských špiónov na Hlavné správy.

Verejne známe sú zatiaľ tieto skutočnosti:

Jevgenij Paľcev: pre Hlavné správy písal Rus Jevgenij Paľcev (pod pseudonymom Eugen
Rusnák). Tento má kontakty na ruské štátne tlačové agentúry a minimálne pri dvoch
príležitostiach bol odfotený na stretnutí v centrále agentúry Sputnik, resp. Rossija Segodňa.
Verejne však nie je známe, či od nich poberal aj nejaké financie.
Financovanie Ruskom: minister obrany Jaroslav Naď uviedol vo februári 2022, že Hlavné
správy sú financované ruskou ambasádou a vie to dokázať. Žiadne dôkazy však nedodal ani po
otázkach novinárov. Šéfredaktor Hlavných správ Sopko krátko potom vo vyjadrení pre Denník
Štandard uviedol, že ruská ambasáda si v HS zaplatila niekoľko tlačových správ, „ktorými
informovali svojich občanov pred voľbami a podobne“. HS za to mali dostať rádovo stovky eur.
Boris Garbár: pre Hlavné správy písal Bohuš Garbár, ktorý je momentálne obvinený zo
špionáže v prospech Ruska a už sa údajne priznal. Zverejnené bolo video, na ktorom ho ruský
vojenský pridelenec verbuje pre spoluprácu a dáva mu stovky eur v hotovosti. Hlavné správy
po prepuknutí špionážneho škandálu uviedli, že Garbár bol „nehonorovaným občasným
prispievateľom“, nepracoval pre Hlavné správy, že o jeho aktivitách nevedeli a dištancujú sa od
nich. Denník N ale zistil, že Garbár jazdí na služobnom aute registrovanom na firmu
šéfredaktora Hlavných správ.

Hoci boli všetky tieto skutočnosti prezentované v médiách s veľkou pompou, v skutočnosti z nich až
tak veľa nevyplýva. Aj keď Hlavné správy priznali financovanie Ruskom, išlo podľa nich len o
štandardnú inzerciu a podľa všetkého o legálne príjmy, ktoré tvorili len nepatrnú časť celkových
príjmov HS.

Navyše, pre všetky uvedené situácie je možné nájsť analógie v bežných médiách:

https://dennikn.sk/1288348/propagandu-pre-hlavne-spravy-pise-rus-ktory-sa-chodi-radit-do-agentury-kremla-odomknute/
https://www.facebook.com/Nezavadzaj/posts/1795507177308870
https://dennikstandard.sk/176661/hlavne-spravy-a-pravny-stat-co-by-sa-malo-stat-teraz/
https://tvnoviny.sk/domace/clanok/148837-sledujte-nazivo-stefan-hamran-a-daniel-lipsic-informuju-o-pripade-spionaze-pre-rusko
https://www.youtube.com/watch?v=t28cff0yVHg
https://www.facebook.com/Hlavnespravy2/posts/449722006944355
https://dennikn.sk/2776989/spolupracovnik-ruskej-rozviedky-ma-k-hlavnym-spravam-blizsie-nez-priznali-jazdi-ich-firemnym-autom/?ref=list


Čo sa týka Paľceva, aj pre hlavnoprúdové médiá bežne píšu osoby nielen spolupracujúce so
zahraničnými subjektmi, ale osoby priamo z organizácií, ktoré sú zahraničnými vládami
preukázateľne financované (čo pri Paľcevovi nevieme); v Denníku N boli napríklad aj priamo v
redakčnej rade.
Čo sa týka tlačových správ platených ruskou ambasádou, nevieme, či tieto boli označené ako
platené články. Ak neboli, bolo by to neprofesionálne zo strany HS. Na druhej strane, napríklad
aj Investigatívne centrum Jána Kuciaka je súčasťou projektu, ktorý je financovaný priamo
americkou vládou. Nie v rámci inzercie, ale v rámci priameho financovania.
Čo sa týka Garbára, ako poukázali Hlavné správy: „Žiadna redakcia na Slovensku nevie
zaručiť, že niektorý z členov redakcie alebo dopisovateľov nepracuje pre nejakú tajnú službu.
Príkladom je Peter Tóth, ktorý pracoval pre SIS a zároveň pracoval v denníku SME.“ Tóth na
druhej strane nebol agentom zahraničnej spravodajskej služby.

Ak si porovnáme mieru mediálnej prezentácie týchto skutočností pri Hlavných správach a obdobných
situácií pri hlavnoprúdových médiách, sme svedkami jasného dvojitého metra.

Zhodnotenie

Blokovanie Hlavných správ je celkom zjavne nespravodlivé, neprimerané a nedostatočne
odôvodnené.

O minulých aj súčasných chybách Hlavných správ treba otvorene hovoriť. Pokiaľ ich aspoň
dodatočne nenapravia, je namieste im ich pripomínať. Na druhej strane vnímať Hlavné
správy ako portál, ktorý nekriticky preberá hoaxy a odmieta ich korigovať je tiež
zavádzajúce.

Symbolicky 17. novembra 2021 sme zverejnili text, v ktorom sme výroky „obrancov demokracie“
zrovnávali s totalitnou rétorikou. Spomínali sme frázy ako ochrana demokracie, polarizácia
spoločnosti či podkopávanie demokratických ideálov. Zároveň sme poukázali na to, že hlásatelia
týchto hesiel sa dostávajú do štátnej správy, čo môže byť nebezpečné.

Neprešiel ani rok a už tu máme oficiálne rozhodnutie štátneho orgánu o blokovaní webu
(zablokované boli už ďalšie tri weby), pričom sú použité presne tieto heslá – niekedy úplne doslova.
Čo viac, toto konanie (a všetko, čo mu predchádzalo) si nevyslúžilo prakticky žiadnu kritiku v
hlavnoprúdových médiách či „občianskej spoločnosti“. Rozhodne nie primeranú.

NBÚ už otvorenej deklaruje svoje partnerstvo s organizáciami ako GLOBSEC a Stratpol, ktoré sú
preukázateľne napojené na cudziu moc.

Nasledujúce roky budú na Slovensku aj v Európe predstavovať zápas o slobodu. Ukáže sa
hlavne to, či je súdna moc (súdy národné aj nadnárodné) schopná odolávať totalitarizačným
trendom.

Minulé skúsenosti s politizáciou súdov to ukazujú ako skôr nepravdepodobné, navyše sú národné
súdy v konečnom dôsledku podriadené zákonodardnej moci (rozhodujú podľa zákonov, ktoré tvorí
parlament).

Demokracia bude tak s najväčšou pravdepodobnosťou horko plakať. Hlavnou príčinou však nebudú
dezinformácie.

 

https://www.infovojna.bz/geopolitika/2594-spojenci-politickych-mimovladok-2-korporacie-a-media
https://www.infovojna.bz/manipulacie/2550-investigativne-centrum-jana-kuciaka-moze-byt-investigativna-zurnalistika-finacovana-georgom-sorosom-objektivna
https://www.facebook.com/Hlavnespravy2/posts/449722006944355
https://www.infovojna.bz/sloboda-prejavu/2722-republiku-si-polarizovat-nedame-hesla-novodobych-demokratov-pripominaju-totalitu
https://www.nbu.gov.sk/urad/o-urade/hybridne-hrozby-a-dezinformacie/partneri-phhd/index.html
https://www.infovojna.bz/c/2759-prozapadne-politicke-mimovladky-sa-po-dlhsom-case-ozvali-podporili-zmluvu-s-usa


AUTOR: Dalibor Jurášek

ZDROJ:   hrot.info  /  Infovojna

http://hrot.info/

